74 % lägre Ad Spend – med bibehållen trafik
Leveransen bestod av strategi och utförande av sökmotoroptimering, search ads-annonsering samt webbanalys och tracking för att utvärdera och analysera Bilmetros marknadsföringsinsatser.
Arbetet påbörjades med målgruppsanalyser och strategi under Q4 2020. Det faktiska arbetet togs sedan över från tidigare leverantör i januari 2021. Efter bara sex månader kunde Bilmetro se tydliga resultat. Detta trots att sex månader vanligtvis är en för kort tidshorisont att fullskaligt utvärdera SEO-insatser.
Uppdraget
Consids huvuduppdrag var tydligt – öka kvaliteten på både organisk och betald trafik till sajten samt arbeta nära marknadsavdelningen med både analys och utbildning. Nedbrutet innebar uppdraget:
- Målgruppsanalyser via bland annat Orvesto
- Kvalitativa mätningar av image och position via panelundersökningar
- Sökmotoroptimering (SEO)
- Sökmotorannonsering (Paid Search)
- Webbanalys & konverteringsoptimering
- Stöd och ”bollplank” kring digital marknadsföring och aktiviteter
Lösningen
Consids leverans uppdraget kan delas upp i två steg.
Steg 1 – Övertagande och översyn av uppdragets olika komponenter
- Trafikanalys för att få en bild av användarbeteende (kvantitativt)
- Teknisk SEO-analys och åtgärder i nära samarbete med utvecklingsteam
- Audit av mätsystem, event tracking & datahygien samt implementering
- Revidering och upprättande av rapportvyer och rapportstrukturer
Steg 2 – Revidering och optimering av digitalt marknadsarbete
- SEO-audit för on-page, off-page samt sökordsanalys
- Upprättande av reviderad sökstrategi
- Förbättring av kampanjstruktur, annonser och annonsgrupper i Google Search ads
- SEO-content-arbete i nära dialog med kund
- Off-page-strategi för SEO
Resultatet
Efter sex månader i Consids regi kunde vi tillsammans med Bilmetro uppmäta följande resultat.
SEO
Övergripande fokus på att öka organisk trafik samt besökarkvalité.
- 37 % ökning av nya användare via Organic Search (YoY)
- 11 % ökad spend time (YoY)
- 19 % lägre avvisningsfrekvens på Organic Search (YoY)
- Ökat antal sidor/session (YoY)
SEM
Långsiktigt fokus att över tid minska adspend och driva mer organisk trafik, SEM-fokus mot konverterande trafik.
- Minskad Ad Spend med -74 % (YoY)
- Sajtens totala trafikvolym bibehållen
- Lyckats skruva om stor del av trafiken till organic