Möt ett urval av vår tids största digitala influencers

Den digitala världens möjligheter är oändliga. Det faktum att det 2030 kommer saknas 100 000 ingenjörer och yrkesutbildade inom teknik i Sverige är därmed en skrämmande prognos. Den har fått oss att ta en uppsjö initiativ på temat att främja ett ökat teknikintresse, inte minst bland våra unga, och att lyfta de många digitala föredömen som rör sig inom olika instanser i vårt samhälle idag. Nedan möter ni ett urval profiler som på olika sätt dagligen driver digitaliseringen framåt på ett föredömligt sätt. Nu tar vi, tillsammans med några av Sveriges främsta Digitala influencers, stafettpinnen kring digitaliseringsfrågan i Sverige vidare och sätter digitalisering på agendan – en gång för alla.

19. ANNA Martinkari, Telia

    

Anna Martinkari är Telias Head of Digital som ansvarar för att Telias digitala möte med kunderna i alla typer av kanaler. Hon har innan tiden på Telia tillbringat många år inom finansbranschen då hon tidigare haft roller som E-Business Manager på Citi Bank och CDO på Marginalen Bank, och även hunnit med fem år på American Express, innan finans byttes ut mot telekom 2017. Utöver rollen på Telia sitter hon även med som rådgivare i Stockholm School of Entrepreneurships Advisory board. Anna återfanns på en femteplats på Veckans Affärers lista över de 13 mäktigaste digitalisterna 2016.

I mötet med Anna diskuteras bland annat hur ny teknologi som 5G kommer att skynda på den teknologiska utvecklingen ytterligare, hur man på Telia jobbar med innovation och inkubatorverksamhet, vad den nya kundlojaliteten är och innebär för företag, hur Sverige ska komma till bukt med kompetensbristen inom IT och hur vi främjar ett hållbart digitaliserat Sverige där ingen är exkluderad.

  

SPECIALAVSNITT FRÅN RIKSDAGEN (3 av 3): 
Demokratin & välfärden i digitaliseringens tidsålder

    

Demokratin och välfärden i digitaliseringens tidsålder var ämnet för det tredje och sista seminariet i Sveriges Riksdag, vilket hölls den 9 maj. Paneldeltagarna var Andreas Ekström, journalist och årets talare, Anne-Marie Eklund Löwinder, CISO vid Internetstiftelsen, Carl Heath, chef för Professional Education samt Digitalisering och Lärande och av regeringen utsedd utredare som ska värna om det demokratiska samtalet, samt Nils Hertzberg, Kanslichef på Digitaliseringsrådet. Moderator för samtalet var Nathalie Beser.

 

18. DANIEL WEILAR, PRIMETIME

    

Daniel Weilar är medgrundaren och styrelseordföranden som varit med och tagit frågesportappen Primetime till över en miljon spelare – på mindre än ett år. Han har en gedigen bakgrund från mediebranschen där han bland annat haft rollen som säljchef på Bonnier och vd på Ding Media Group. Det sistnämnda blev 2009 uppköpt av Nyheter24-gruppen, där han under en femårsperiod axlade rollen som vd. I februari 2018 bestämde han sig dock för att påbörja nästa kapitel i livet då han var med och grundade Sveriges direktsända frågesportspel.

I mötet med Daniel diskuteras bland annat hur man lyckas med konststycket att ta en app från noll till över en miljon användare på knappt ett års tid, vad den digitala erans lägereldar är för något och hur de uppfyller våra behov, hur stora legacy-bolag och mindre startup-bolag bör samarbeta för att skapa synergier samt vilka digitala marknadsföringstrender vi kommer att se framöver och hur man som bolag anammar dessa.

  

SPECIALAVSNITT FRÅN RIKSDAGEN (2 av 3): 
IT-SÄKERHET FÖR EN NY VÄRLD

    

IT-säkerhet för en ny värld var ämnet för det andra av totalt tre seminarier i Sveriges Riksdag, vilket hölls den 25 april. Paneldeltagarna var Rose-Mhari Åhlfeldt, biträdande professor HIS, expert på informationssäkerhet inom hälso- och sjukvården, Jonas Hallberg, enhetschef FOI, Informationssäkerhet och IT-arkitektur, Sonja Buchegger, professor KTH, expert på integritet i sociala medier, Peter Pomerantsev, författare till boken Ingenting är sant och allting är möjligt, med på länk från LSE och Peter Hellgren, vd för IT-konsultbolaget Consid. Moderator för samtalet var Nathalie Beser.

 

17. Peter Fellman, Dagens industri

    

Peter Fellman är Dagens industris chefredaktör som sedan augusti i fjol axlat rollen – för andra gången. Han var under en sexårsperiod chefredaktör för tidningen innan han 2015 tog en paus, flyttade till andra sidan Atlanten och blev USA-korrespondent, innan det var dags att återgå till rollen som chefredaktör. Han har en gedigen bakgrund med hela 20 år på tidningen, där han hunnit med att vara så väl reporter och nyhetschef som editions- och redaktionschef.

I mötet med Peter diskuteras bland annat hur framtiden för mediehusen i Sverige, och världen, ser ut, hur det digitala klimatet påverkat tidningens riktning, hur svenska bolag måste hitta ett meningsfullt syfte för att bli framgångsrika och hur en politik karaktäriserad av avreglering kan vara rätt väg att gå för Sverige.

 

SPECIALAVSNITT FRÅN RIKSDAGEN (1 av 3): SVERIGE 2040 I DEN BÄSTA OCH DEN SÄMSTA AV VÄRLDAR

    

Sverige 2040 i den bästa och den sämsta av världar var ämnet för det första av totalt tre seminarier i Sveriges Riksdag, vilket hölls den 11 april. Paneldeltagarna var Gustav Arrhenius, vd för Institutet för framtidsstudier, Jan Gulliksen, professor i människa-datorinteraktion och vicerektor för digitalisering vid KTH, Åsa Zetterberg, förbundsdirektör för IT & Telekomföretagen och Peter Hellgren, vd för IT-konsultbolaget Consid. Moderator för samtalet var Nathalie Beser. Ta del av avsnittet i sin helhet i din poddspelare.

 

16. Anna Felländer, AI Sustainability Center

    

Anna Felländer är medgrundaren av AI Sustainability Center som sedan två år tillbaka även sitter med som ledamot i Digitaliseringsrådet. Hon har en bakgrund som ekonom, med en master i makroekonomi, på bland annat Swedbank som chefsekonom och digital- och framtidsekonom, och Finansdepartementet som makroekonom. Anna är idag även affilierad till KTH, sitter med i flertalet AI-baserade företags styrelser, och brinner för en hållbar utveckling av AI.

I mötet med Anna diskuteras bland annat hur man bör jobba med hållbar och etisk AI för att undvika diskriminering, integritetskränkning och felaktiga beslut, hur människan och AI samarbetar på bästa möjliga sätt, huruvida automatiseringen kommer påverka framtidens arbetsmarknad och hur vi med hjälp av förebilder kan motverka kompetensbristen, och främja jämställdhet, inom it-branschen.

 

15. Peter Kjellberg, Dometic

    

Peter Kjellberg är marknadschefen på Dometic – det globala och marknadsledande mobile living-företaget med uppdrag att göra det enklare att leva mobilt – som tidigare axlat rollen som marknadschef på bland annat Thule, NIBE, DaimlerChrysler och Ferrero. Han har lång och bred erfarenhet av marknadsföring i globala och världsledande organisationer och djup insikt i hur olika marknader fungerar och hur man på bästa möjliga sätt kommunicerar med dem.

I mötet med Peter diskuteras bland annat hur organisationer måsta jobba tvärfunktionellt med IT i en organisations specifika funktioner för att hänga med i den digitala revolutionen, hur framtiden för mobile living ser ut, om the sharing economy kommer ta fart, hur man bör jobba med sociala medier och hur man skräddarsyr sin marknadsföring till olika marknader.

 

14. Jan Gulliksen, KTH

    

Jan ”Gulan” Gulliksen är KTH-professorn som forskar inom människa-datorinterkation, användbarhet, tillgänglighet och användarcentrerad systemdesign parallellt med sin roll som vice rektor för digitalisering universitetet. Han har tidigare varit ordförande i Digitaliseringskommissionen, sitter idag med som en av tio ledamöter i Digitaliseringsrådet och är vad EU-kommissionen kallar en Digital Champion – en, av Sverige utsedd, expert inom digitalisering som ska hjälpa landet bli mer digitalt och främja delaktighet, kompetens och utveckling av informationssamhället.

I mötet med Gulan diskuteras bland annat hur det forskas kring interaktionen mellan dator och människa, vad skillnaden mellan 90-talets datorisering och dagens digitalisering är, hur Sverige som land står sig internationellt, vikten av livslångt lärande och hur vi ska främja jämställdhet och motverka kompetensbristen inom IT.

 

13. Johan Mångsén, Saab

    

Johan Mångsén är trebarnspappan som sedan drygt ett och ett halvt år sedan är Brand Manager på Saab. Dessförinnan har han hunnit med en karriär inom reklambranschen där han huserat i dryga 20 år som bland annat Art Director och ett par år inom finansbranschen där han varit på Handelsbanken och betallösningsbolaget Ecster.

I mötet med Johan diskuteras bland annat digitaliseringen och den teknologiska utvecklingen, hur det är att jobba på in- respektive utsidan, sociala mediers makt i ett snabbfotat digitalt samhälle och vikten av att rekrytera nyckelpersoner.

 

12. LISA GUNNARSSON, LinkedIn

    

Lisa Gunnarsson är LinkedIns Nordenchef sedan fyra år tillbaka och sitter sedan i fjol även som styrelsemedlem på Stockholms Handelskammare och Sqore – den digitala tjänsten för utlandsstudier. Hon är fyrabarnsmamman som sedan tidig ålder haft ledarpositioner på flera bolag inom IT och tech, bland annat som Sverigechef på CEB som numera är en del av Gartner.

I mötet med Lisa diskuteras bland annat människans bästa vän, artificiell intelligens, framtidens sociala nätverk, gigekonomin, hur vuxna ska lära av sina barn, sociala mediers utveckling i världen och digitaliseringen som ingen kommer undan.

 

11. #TEKNISKTFEL, Initiativtagarna

    

Linda Sandberg, programansvarig på Tekniska Muséet, och Julia Ekholm, Head of Data Science på Nordkap, är två av de totalt sju initiativtagarna till #teknisktfel – teknikbranschens upprop som skapats till följd av de strukturella problem som uppmärksammats genom #metoo. För att ändra på den sexistiska kultur som i många fall normaliserats och den tystnadskultur där drabbade kvinnor inte hörs, initierades uppropet som idag skrivits under av över 2000 kvinnor.

I mötet med Linda och Julia diskuteras bland annat bakgrunden till uppropet, hur det har tagits emot i branschen, om uppropet lett till någon förändring och hur framtiden ser ut när det kommer till jämställdhet i såväl teknikbranschen som samhället i stort. 

 

10. HELENA SAMSIOE, GLOBHE DRONES

    

Helena Samsioe är vd:n och grundaren på Globhe Drones – den svenska startupen som med hjälp av drönare skapar en bättre framtid genom exempelvis leverans av medicinsk utrustning till otillgängliga områden i Rwanda och Malawi. Hon har bland annat rankats bland de 100 bästa unga företagsledarna i Sverige och bland ”World’s Top 50 Women in Tech” på Forbes lista. Hon har även vunnit Di Digitals utmärkelse ”Female Founder of the Year” och Swedbanks innovationstävling Rivstart, samt blivit omnämnd som ”The Drone Queen” av BBC.

I mötet med Helena diskuteras bland annat drönarens framtid, Afrika som innovationskontinent, hur det är att driva ett tech-startupbolag som ung kvinna samt hur drönarutvecklingen ska ta fart i Kista inom kort.

 

9. JOHAN MAGNUSSON, Swedish Center for Digital Innovation

    

Johan Magnusson är docenten vid Institutionen för Tillämpad IT vid Göteborgs Universitet som bedriver forskning inom balanseringen av innovation och effektivitet inom digitaliseringsarbete. Johan är också medföreståndare för Swedish Center for Digital Innovation – ett forskningscenter beståendes av forskare från Göteborgs Universitet, Umeå Universitet och Handelshögskolan i Stockholm, sitter i juryn för CIO Awards och arbetar som rådgivare inom it-styrning.

I mötet med Johan diskuteras bland annat innovation i en digital era, digitalisering, datasäkerhet och blockchain-teknologi, från såväl forskningens som näringslivets perspektiv.

 

8. ANN HELLENIUS, Digitaliseringsrådet

    

Ann Hellenius är den entreprenöriella och drivna CIO:n, tillika CDO:n, som idag driver Scandics digitala transformation framåt. Hon har tidigare haft rollen som CIO på Bankgirot och Stockholms stad och tagit hem flertalet priser i sin roll som CIO, bland annat Årets CIO 2017, European CIO of the Year 2016 och Influencer of the Year 2016. Ann sitter även med i regeringens digitaliseringsråd, Röda Korsets IT-advisory board styrelsen för Volvofinans Bank och Lantmäteriet. Mångfald är förutsättningen för innovation, om du frågar Ann, och hon lägger stor vikt vid olika personers unika egenskaper och styrkor.

I mötet med Ann diskuteras bland annat flera spännande perspektiv på hur vi kan, och bör, betrakta digitaliseringen idag och i framtiden, digitalisering av skolan och utmaningarna med en generation som inte är van med det digitala.

 

7. PER GRANKVIST, Författare & Journalist

 

    

Per Grankvist är journalisten, författaren och folkbildaren som bland annat skrivit för Svenska Dagbladet, Sydsvenskan och Veckans Affärer, och synts och hörts ibland annat SVT, TV4 och Sveriges Radio. Ett av Pers specialområden är hållbarhet och hur den bidrar till nya idéer och lönsamhet i näringslivet, men han är kunnig inom många områden och har förmågan att förmedla komplicerade fenomen på ett begripligt sätt, något som gjort att han blivit utsedd till näringslivets superkommunikatör av tidningen Resumé hela tre gånger. Han har skrivit flera böcker och delat med sig av sin expertis och är nu aktuell med boken Den stora bubblan. Sedan 2018 sitter han även i styrelsen för Tillvästverket.

I mötet med Per diskuteras bland annat algoritmer, filterbubblor, hållbarhet och hur digitaliseringen påverkar vår världsbild i stort. Ta del av Per och Peters inspirerande samtal.

 

6. JOACIM DAMGARD, Microsoft
 

    

Joacim Damgard, född och uppvuxen i Gislaved i Småland, är tidigare Sverige-vd, numera vice president for sales, marketing & operations för Central & Eastern Europe, på Microsoft. Han har innan tiden på Microsoft haft chefspositioner på bolag som bland andra Ericsson, TeliaSonera, Unisource och Swisscom. Med ett stort intresse för branschen, bolagsutveckling, digital transformation, data och dess användning i kombination med en gedigen erfarenhet av tech och IT, har han djup kunskap kring var Sverige och världen befinner sig i den digitala utvecklingen idag och hur den ser ut framöver.

Citat Joacim Damgard

I mötet med Joacim berörs intressanta och högst aktuella samtalsämnen där AI, moderna arbetsplatser, jämställdhet inom IT-branschen och omvänt mentorskap i en digital era står i fokus. Ta del av Joacim och Peters inspirerande samtal. 

 

5. ALEXANDER PÄRLEROS
  

 

    

Alexander Pärleros är en öppensinnad entreprenör, influencer och föreläsare. Han inledde sin karriär som röjdykare inom försvaret, började som 20-åring sälja radioreklam och utsågs kort därefter till Årets bästa mediasäljare i Bonnier Awards. Därefter har en lysande entreprenörskarriär tagit fart och idag känns han främst igen som medgrundare till Pensionera, ett företag som jämför pensioner på nätet, samt som grundare till Framgångspodden, Nordens största inspirationspodd med omkring 1,5 miljoner lyssningar per månad. Vidare har Alexander utsetts till Årets supertalang 2017 och är aktuell med boken "Framgångsboken - Mina nycklar till ett rikare och lyckligare liv". 

Peter och Alexander diskuterar under sitt samtal den digitala transformationen inom pensionssektorn, sociala kanaler och digitala mediers betydelse i dagens samhälle, podcast som format och hur försäljning och säljares roll kommer förändras i och med digitaliseringen. Ta del av ett högst spännande samtal med framtiden i fokus.

 

4. ISABELLA LÖWENGRIP
 


    

Digital influencer. Digital entreprenör. Isabella Löwengrip är en av de yngsta och mest inflytelserika sociala medie-personligheterna i Norden och arbetar ständigt för att stärka kvinnligt entreprenörskap och inspirera andra kvinnor att följa sina drömmar och visioner. Hennes resa börjar när hon som 14-åring flyttade hemifrån och skapade sin blogg. Som pionjär byggde hon upp det som idag är nordens största plattform med 1,5 miljoner följare världen över. Isabella är dessutom en mycket framgångsrik entreprenör som bland annat driver Sveriges snabbast växande skönhetsföretag. Idag har hon 50 anställda och en total omsättning på 100 miljoner kronor inom de olika bolag hon är verksam i.

Isabella och Peter diskuterar Isabellas entreprenörsresa och digitalt entreprenörskap, dagens digitala klimat, e-handel och allt däremellan. Ta del av deras inspirerande samtal.

 

3. FRIDA BOISEN


    

Frida Boisen utmanar och lyfter digitaliseringsfrågan i många sammanhang, inte minst genom hennes roll som digital chef på ett av Sveriges ledande mediebolag och genom de många föreläsningar hon håller landet över. När hon inte agerar sociala medier-expert i SVT:s Gomorron Sverige, leder Lyxfällan på TV3 eller skriver för Expressen och Dagens Industri jobbar hon aktivt för att driva frågan om jämställdhet och skolvärldens utvecklig. Hon är en sann digital inspiratör och ledare och hon navigerar på ett säkert sätt den stora massan genom den digitala världens möjligheter. 

I mötet med Frida pratar Peter och hon om utbildningsväsendets eftersatthet när det kommer till digitala verktyg, jämställdhet i IT-branschen och allt däremellan. Ta del av deras inspirerande samtal.

 

2. SOFIE LINDBLOM

    

Hon var den första individen som fick ta emot vår utmärkelse Årets digitala influencer hösten 2016. Sofie Lindblom slutade kort därefter på sitt jobb som Global Head of Innovation på Spotify för att starta upp innovationsbolaget ideation360 i Sverige, där hon idag verkar som vd. Med detta samt en master i datavetenskap och medieteknik i ryggsäcken driver hon aktivt frågan om hur man inspirerar fler tjejer att våga välja ett yrke inom teknik. 2014 fick hon utmärkelsen IT Woman of the Year från Microsoft för hennes arbete för att bryta ner stereotyper och 2016 premierades hon som en av Sveriges 101 supertalanger och de 111 mest inflytelserika kvinnorna inom business. Hon har också uppmärksammats som nummer fyra på listan över Sveriges topp 99 mest inflytelserika personer och en av topp 50 mest inspirerande kvinnorna inom tech. 

Sofie och Peter pratar om entreprenörskap, att bygga bolag och inte minst om det som blivit Sofies största fokus genom sitt yrkesliv – innovation.  Hon delar med sig av sin syn på innovationens betydelse i dagens bolag och på vilket sätt ideation360, bolaget som hon verkar som vd för, arbetar med att hjälpa företag vidare på sin innovationsresa. Hon berättar också om hur det är att vara tjej i dagens mansdominerade IT-bransch, hur hon valt att se på problematiken – och att det faktiskt går att göra "den här ingenjörsgrejen" på sitt sätt. Lyssna till deras inspirerande samtal.  

 

1. PER HOLKNEKT

    

Per Holknekt är föreläsaren, entreprenören och livscoachen som med kända märken som Odd Molly och Svea i sin varumärkesryggsäck skapat 31 företag och varumärkesresor genom åren, där somliga gått hela vägen till Nasdaq. Per visar på ett föredömligt sätt med sin inställning och passion hur man på ett framgångsrikt sätt nyttjar digitala kanaler för att förmedla en upplevelse och ett budskap som tränger vilket varumärke som helst genom bruset. Idag dominerar han LinkedIn-scenen och berör Sverige med ämnen som entreprenörskap, inspiration, ledarskap och att vända på livet. 

I ett öppenhjärtligt samtal med Peter berättar Per om sin syn på dagens sociala medier-klimat. Han beskriver sin syn på LinkedIn som kanal och hur han anammat ett manér för sin kommunikation i kanalen som vänt upp och ned på dess tidigare akademiska touch. Ta del av deras gemensamma reflektioner.

 

Bild på Beatrice Carpvik

Beatrice Carpvik

Varumärkesansvarig
Bild på Peter Hellgren

Peter Hellgren

VD Consid AB