Möt ett urval av vår tids största digitala influencers

Den digitala världens möjligheter är oändliga. Det faktum att det 2030 kommer saknas 100 000 ingenjörer och yrkesutbildade inom teknik i Sverige är därmed en skrämmande prognos. Den har fått oss att ta en uppsjö initiativ på temat att främja ett ökat teknikintresse, inte minst bland våra unga, och att lyfta de många digitala föredömen som rör sig inom olika instanser i vårt samhälle idag. Nedan möter ni ett urval profiler som på olika sätt dagligen driver digitaliseringen framåt på ett föredömligt sätt. Nu tar vi, tillsammans med några av Sveriges främsta Digitala influencers, stafettpinnen kring digitaliseringsfrågan i Sverige vidare och sätter digitalisering på agendan – en gång för alla.

 

Per Holknekt

Per Holknekt är föreläsaren, entreprenören och livscoachen som med kända märken som Odd Molly och Svea i sin varumärkesryggsäck skapat 31 företag och varumärkesresor genom åren, där somliga gått hela vägen till Nasdaq. Per visar på ett föredömligt sätt med sin inställning och passion hur man på ett framgångsrikt sätt nyttjar digitala kanaler för att förmedla en upplevelse och ett budskap som tränger vilket varumärke som helst genom bruset. Idag dominerar han LinkedIn-scenen och berör Sverige med ämnen som entreprenörskap, inspiration, ledarskap och att vända på livet. 

I ett öppenhjärtligt samtal med Peter berättar Per om sin syn på dagens sociala medier-klimat. Han beskriver sin syn på LinkedIn som kanal och hur han anammat ett manér för sin kommunikation i kanalen som vänt upp och ned på dess tidigare akademiska touch. Ta del av deras gemensamma reflektioner. 

 
Sofie Lindblom 

Hon var den första individen som fick ta emot vår utmärkelse Årets digitala influencer hösten 2016. Sofie Lindblom slutade kort därefter på sitt jobb som Global Head of Innovation på Spotify för att starta upp innovationsbolaget ideation360 i Sverige, där hon idag verkar som vd. Med detta samt en master i datavetenskap och medieteknik i ryggsäcken driver hon aktivt frågan om hur man inspirerar fler tjejer att våga välja ett yrke inom teknik. 2014 fick hon utmärkelsen IT Woman of the Year från Microsoft för hennes arbete för att bryta ner stereotyper och 2016 premierades hon som en av Sveriges 101 supertalanger och de 111 mest inflytelserika kvinnorna inom business. Hon har också uppmärksammats som nummer fyra på listan över Sveriges topp 99 mest inflytelserika personer och en av topp 50 mest inspirerande kvinnorna inom tech. 

Sofie och Peter pratar om entreprenörskap, att bygga bolag och inte minst om det som blivit Sofies största fokus genom sitt yrkesliv – innovation.  Hon delar med sig av sin syn på innovationens betydelse i dagens bolag och på vilket sätt ideation360, bolaget som hon verkar som vd för, arbetar med att hjälpa företag vidare på sin innovationsresa. Hon berättar också om hur det är att vara tjej i dagens mansdominerade IT-bransch, hur hon valt att se på problematiken – och att det faktiskt går att göra "den här ingenjörsgrejen" på sitt sätt. Lyssna till deras inspirerande samtal.  


FRIDA BOISEN 

Frida Boisen utmanar och lyfter digitaliseringsfrågan i många sammanhang, inte minst genom hennes roll som digital chef på ett av Sveriges ledande mediebolag och genom de många föreläsningar hon håller landet över. När hon inte agerar sociala medier-expert i SVT:s Gomorron Sverige, leder Lyxfällan på TV3 eller skriver för Expressen och Dagens Industri jobbar hon aktivt för att driva frågan om jämställdhet och skolvärldens utvecklig. Hon är en sann digital inspiratör och ledare och hon navigerar på ett säkert sätt den stora massan genom den digitala världens möjligheter. 

I mötet med Frida pratar Peter och hon om utbildningsväsendets eftersatthet när det kommer till digitala verktyg, jämställdhet i IT-branschen och allt däremellan. Ta del av deras inspirerande samtal. 


Isabella Löwengrip 

Digital influencer. Digital entreprenör. Isabella Löwengrip är en av de yngsta och mest inflytelserika sociala medie-personligheterna i Norden och arbetar ständigt för att stärka kvinnligt entreprenörskap och inspirera andra kvinnor att följa sina drömmar och visioner. Hennes resa börjar när hon som 14-åring flyttade hemifrån och skapade sin blogg. Som pionjär byggde hon upp det som idag är nordens största plattform med 1,5 miljoner följare världen över. Isabella är dessutom en mycket framgångsrik entreprenör som bland annat driver Sveriges snabbast växande skönhetsföretag. Idag har hon 50 anställda och en total omsättning på 100 miljoner kronor inom de olika bolag hon är verksam i.

Isabella och Peter diskuterar Isabellas entreprenörsresa och digitalt entreprenörskap, dagens digitala klimat, e-handel och allt däremellan. Ta del av deras inspirerande samtal.



ALEXANDER PÄRLEROS 

Han är en öppensinnad entreprenör, influencer och föreläsare. Han inledde sin karriär som röjdykare inom försvaret, började som 20-åring sälja radioreklam och utsågs kort därefter till Årets bästa mediasäljare i Bonnier Awards. Därefter har en lysande entreprenörskarriär tagit fart och idag känns han främst igen som medgrundare till Pensionera, ett företag som jämför pensioner på nätet, samt som grundare till Framgångspodden, Nordens största inspirationspodd med omkring 1,5 miljoner lyssningar per månad. Vidare har Alexander utsetts till Årets supertalang 2017 och är aktuell med boken "Framgångsboken - Mina nycklar till ett rikare och lyckligare liv". 

Peter och Alexander diskuterar under sitt samtal den digitala transformationen inom pensionssektorn, sociala kanaler och digitala mediers betydelse i dagens samhälle, podcast som format och hur försäljning och säljares roll kommer förändras i och med digitaliseringen. Ta del av ett högst spännande samtal med framtiden i fokus.

 

Ta del av samtliga samtal i sin helhet i podcastformat här.

 

Bild på Beatrice Carpvik

Beatrice Carpvik

Varumärkesansvarig
Bild på Peter Hellgren

Peter Hellgren

VD Consid AB