Consid Helsingborg på fortsatt frammarsch

Blickarna snuddar vid Helsingörs siluett genom den tjocka dimman. Det är en disig dag på Skånes västkust. Trots detta är humöret på topp på det numera fullsatta Considkontoret i Helsingborg. Vi sätter oss ned med Christian Rydström, kontorschef för Consid Helsingborg och Elisabeth Paulsson, affärsutvecklare och Key Account Manager, i hörnrummet med utsikt ända bort till grannlandet i sydväst. Det är nämligen dessa två som har som främsta uppgift att driva på Consids framfart i södra Sverige från vårt Helsingborgskontor.

25 februari 2019

Det var i september 2017 som beslutet togs – att starta upp Helsingborgskontoret. Helsingborg sågs då som en logisk förlängning till verksamheten i Malmö då man såg stor potential i regionen. ”Helsingborg som stad ligger väldigt i framkant när det kommer till digitalisering. Man har bland annat byggt ett Internet of Things-nätverk” berättar Christian som snabbt får medhåll från Elisabeth som fyller i ”och man har gjort en satsning på att alla ska ha tillgång till wifi var man än befinner sig i staden”. Att Helsingborg även är en e-handelshub med en egen e-handelspark och stort fokus på utveckling av webb och just e-handel var ytterligare anledningar till att Christian fick i uppgift att dra igång verksamheten i staden.

Christian Rydström, kontorschef för Consid Helsingborg och Elisabeth Paulsson, affärsutvecklare och Key Account Manager.

Från tolv kvadratmeter glasbur på kontorshotellet Mindpark, där Christian då huserade tillsammans med Orhan Arnautovic, Key Account Manager på Consid Helsingborg, har vägen gått via en lånelokal, i väntan på att renoveringen av det nya kontoret skulle bli klar, till den idag 240 kvadratmeter stora lokalen på Kungsgatan 2. Vid årsskiftet hösten 2017 anställde man de fösta konsulterna, som under våren 2018 gjorde premiär som Considare.

Det rullade på under våren och man fortsatte att expandera. I början av mars inleddes ett samarbete med Boxon, något som var, och fortsatt är, ett omfattande projekt som involverar allt från analys och strategi till design, utveckling och förvaltning. Vid det här laget hade man hunnit växa till sig och hade nu hela nio anställda i regionen.

I maj var man elva Considare baserade i Helsingborg, och det fortsatte att hända saker. Det var exempelvis denna varma och härliga sommarmånad som Q Rendezvous by Consid, Consids IT-nätverk för kvinnor, lanserades i Helsingborg – och det med bravur. På plats var 100 kvinnor som alla bidrog till att skapa en fantastisk sommarkväll som sent skulle glömmas.

Mycket har hänt sedan beslutet om att öppna i regionen togs. 2018 var ett år som gick precis så bra som det var tänkt. Och ytterligare lite bättre, till och med. Omsättningsmålet uppnåddes med marginal och man sitter idag trångt i lokalerna då man lyckats växa till en kontorsstyrka om 20 anställda på det drygt ett år gamla kontoret. Den positiva och stadiga tillväxten ligger mångt och mycket i alla de spännande projekt, hos lika många intressanta kunder, där man tillsammans skapar framtidens digitala lösningar.

"Vi ska ha fördubblat antalet
       anställda och tredubblat
       omsättningen
vid 2019 års bokslut"

20 anställda senare har man nyligen gått in i 2019 med en tydlig målsättning. ”Vi ska ha fördubblat antalet anställda och tredubblat omsättningen vid 2019 års bokslut”, berättar Christian övertygat. Det är en övertygande duo som förklarar att man ska nå målsättningen genom att bredda erbjudandet lokalt, utveckla de befintliga samarbetena och satsa på långsiktighet. ”Allt som krävs för en omfattande leverans inom samtliga essentiella områden när det kommer till digitalisering finns ju inom Consid, det ska vi se till att använda ordentligt”, förklarar Elisabeth.

Men vem är egentligen denna Elisabeth? Hon gör sin andra månad på Consid när vi träffas. Hon kommer närmast från IKEA, där hon var en i ledningsgruppen för IKEA:s integration service center. Där hade hon ett team på ca 40 personer baserade i både Sverige och Tyskland. Hennes karriär började dock mer mjukvarunära när hon, efter att ha tagit examen som dataingenjör på Högskolan i Halmstad, började hos en branschkollega som systemutvecklare. Efter dryga 17 år slutade hon på bolaget, då som Team/Delivery Manager, för att testa vingarna på beställarsidan hos IKEA.

Hon trivs i ett högt tempo och redan första veckan på Consid hann hon med hela tre kundmöten, en offertförfrågan och att ta rollen som Key Account Manager för en av kontorets stora kunder. ”Jag är en person som behöver lite fart och fläkt, och känna att jag bidrar till saker.  Att som leverantör kunna hjälpa en kund med att föra deras verksamhet framåt är en speciell känsla”, förklarar hon.

"Jobbar man med eller inom it,
       digital marknadsföring eller digital
       transformation i regionen, så är det
       på Consid man ska vilja jobba
"

Det är alltså denna tempofyllda och drivna helsingborgare som tillsammans med Christian och resten av Helsingborgskontoret fortsatt ska ro Helsingborgsskutan framåt. Och man ger sig inte förränman är på topp. Christian berättar var man vill vara inom en femårsperiod: ”Jobbar man med eller inom it, digital marknadsföring eller digital transformation i regionen, så är det på Consid man ska vilja jobba. Det är här man trivs bäst, har roligast på jobbet och ständigt utvecklas. Det är det som är planen”. ”Vi vill ju vara det företag som vi själva alltid velat jobba i”, avslutar Elisabeth.

Kom i kontakt med Christian och Elisabeth.

Marknadskoordinator