Consid Tech Hints med Jenny!

Möt Jenny Fergéus Almroth, en av våra fenomenala konsultchefer, som idag ger er Consid Tech Hints från en annan vinkel än vad vi är vana vid. Hon lyfter dels fram vikten av att fokusera på rätt saker i ett projekt och därtill utvecklingen av AI och Machine Learning som extra spännande. Enjoy!

13 juni 2018

Vad är ditt hetaste programmeringstips?
I och med att jag inte programmerar, väljer jag att välkomna att allt mer funktionalitet finns tillgänglig som standard. Det frigör mer resurser till att kunna fokusera på andra delar av IT-projekten. För mig är inte den stora utmaningen om vi lyckas bygga något enligt en kravspec, utan hur vi säkerställer att vi fokuserar på rätt saker i projekten, att vi ställer rätt frågor till våra kunder, får en verklig förståelse för deras utmaningar och hur vi förbereder kunden för våra leveranser så att de kan implementeras på bästa möjliga sätt i verksamheten och bli det där hjälpmedlet i deras dagliga arbete och inte ytterligare ett illa anpassat IT-system som funkar som en bromskloss.

Vilken är din favoritapp just nu och varför?
Oj, många av mina favoritappar är sådant som man tar för givet, men appar som Bank-ID och Swish har underlättat livet markant. Jag använder även LinkedIn och Facebook mycket både privat och i yrkeslivet. Det finns intressegrupper för i princip allt och hittar man rätt så kan de ge enormt mycket.

Vad är det bästa som händer i techvärlden just nu enligt dig?
Jag tycker att det är fantastiskt spännande med AI (Artifical Intelligense) och Machine Learning och hur det ständigt tillkommer nya och ibland oväntade användningsområden. Ett exempel är hur man genom att analysera hur människor använder sina mobiler kan få fram tydliga signaler på psykisk ohälsa, långt innan de själva söker hjälp.

Ett särskilt intressant område är de etiska aspekterna på AI och hur den data som ligger till grund påverkar de värderingar som AI genererar. Data är inte värderingsfri och tar vi inte hänsyn till det så riskerar den att cementera gamla värderingar, på gott och ont.

Vilka är dina bästa #considtechhints?