Fem sätt att maximera värdet i din webblansering

Äntligen. Din nya webb är publicerad, funktionell och precis så snygg som du hoppades, men det visar sig snart att de stora besökarsiffrorna inte riktigt vill infinna sig. Vad är felet? Webben är en av de viktigaste kontaktytorna ett varumärke har till sin målgrupp. Ändå flyger de flesta lanseringar av nya webbplatser under radarn. Vi missar helt enkelt ett av de mest värdefulla tillfällena att både bygga varumärket och att generera affärer. Vi listar fem sätt att få ut det mesta av din webblansering.

1 mars 2019

 

 

1. Synergi ger energi 

Din webb är sprillans ny, men hur ser det ut i övriga kanaler? En tio år gammal nyhetsbrevsmall lirar illa med en dagsfärsk webbplats. Samma sak gäller sociala medier. Se till att t.ex. profilbilder och omslagsfoton reflekterar bildspråket på din nya webb. Om dina sociala kanaler ser nya och fräscha ut, ökar nyfikenheten hos din målgrupp. 

2. Vad är värdet för besökaren? 

Det bästa sättet att locka besökare till en ny webbplats är att tydligt kommunicera vilket värde den kan skapa för din målgrupp. Det räcker inte att något är nytt, det måste vara nyttigt också. En ny schysst e-tjänst? Lättare att hitta produkter? Tips och råd som förbättrar målgruppens vardag? Hitta dina kundvärden, och berätta om dem. 

3. Planera långsiktigt och integrerat 

Smäll inte av ett fyrverkeri utan att bygga förväntan först. En webblansering är ett värdefullt tillfälle att bygga relationer till din målgrupp över lång tid, både innan och efter själva lanseringen. Om det är någon gång du ska contentmarknadsföra så mycket tygen håller, så är det nu. Och det finns inget bättre tillfälle att köra en varumärkesbyggande kampanj än när du kan leda in målgruppen till en ny webb.  

4. Håll koll på SEO och SEM 

Ny webb innebär nytt content – sidor, rubriker, ingresser osv. Det är viktigt att din webb inte faller i sökmotorranking. Ungefär 90 % av alla googlesökningar klickar aldrig vidare till andra sökresultatsidan. Keywords, metadata, länknamn – det kan vara jobbigt att hålla reda på, men oj så viktigt. Ofta kan det ta ett tag för nytt content att klättra i sökresultaten. Under den tiden är det en bra idé att ge din nya webb en extra skjuts med sökmotorannonsering. 

5. Mät vad dina besökare gör 

Sätt upp mätpunkter redan innan lansering. Vad vill du att dina besökare ska göra när de väl besöker din webbplats? Grundversionen av Google Analytics är gratis, så det finns ingen anledning att inte använda det. Tänk på att det inte är besökarantalet som är det viktiga, det är konverteringarna.  

Vill du veta mer om hur vi på Consid kan maximera värdet av din webblansering? Vi vill gärna berätta! Hör av dig! 

Dela blogpost på
Bild på Douglas Lindevall

Douglas Lindevall

VD/Affärsområdeschef Consid COmmunication