I bankhallen från 1907 – Välkommen till Consid i Sundsvall!

Ute på den pampiga gågatan är det full rörelse. Ett större sällskap är på väg mot en after work, de tjoas och tjimmas, någon rastar sin hund och några barn springer på snabba ben med sina tunga ryggsäckar. Men innanför den majestätiska träporten några meter bort breder lugnet ut sig. Innanför denna port ligger nämligen ett av Consids 19 kontor. Men det är inte vilket kontor som helst, det är nämligen något alldeles speciellt med lokalerna i Sundsvall. Huset, som uppfördes redan 1907, var Sveriges riksbanks lokala kontor fram till 1954. En K-märkt byggnad fylld av kulturhistoriska utrymmen som i början av 2018 skulle komma att bli ett av Sveriges snabbast växande techbolags krypin. Men hur skulle det gå till?

22 augusti 2019

Allt började den där råa februarimorgonen när vi fick nycklarna. Lokalerna hade stått ekande tomma i många år och renoveringen som skulle påbörjas krävde enorm försiktighet. Att överhuvudtaget få måla väggarna krävde bygglov från Länsstyrelsen och att dessutom få måla i två (!) olika färger krävde ytterligare ett bygglov. Länsarkivarien tittade tidigt in för att fotografera och dokumentera ursprungsläget innan vi med darrande hand kunde påbörja renoveringen.

– Alla inblandade har gjort ett mycket bra jobb för att få till det bästa utifrån förutsättningarna och resultatet blev en perfekt mix av det gamla anrika och det nya moderna, säger K-G Sjöström, regionansvarig på Consid i Sundsvall.

I entrén innanför de stora trädörrarna möts vi av det som tidigare varit Riksbankens reception. Inte mycket receptionskänsla här inte – idag är det snarare ett vardagsrum med en härlig loungehörna till för trötta hjärnor eller peppade kollegor en fredag mitt i livet.

Lokalens inredning går i färgerna rosa, mörkblått och grått, och blandas upp med skinndetaljer, mässing och tunna vita gardiner. Det är utan tvekan ett vinnande koncept som bidrar till en ombonad och mjuk känsla.

Intill vänster går vi vidare in i Bankhallen och huvuddelen av kontoret. Det högt välvda taket och ljusinsläppet från de stora fönsterpartierna skapar en minst sagt magnifik atmosfär.

Vill du prata ostört kan du smita in i de mindre konferensrummen i nära anslutning till loungen. Dessa är med och skapar en ljuddämpad arbetsmiljö som känns behaglig och produktiv. Gröna växter, varma toner och de svarta golven jobbar med mjuka, tidlösa mattor som får vem som helst att sjunka ner lite extra i stolen.

Vidare in i lokalen möts vi av det stora konferensrummet. Här samlas kollegor runt bordet under ljuskronan för måltider eller möten. Vi tar ytterligare några steg in i rummet och hamnar i köket för en kopp av det mytomspunna Considkaffet. Lokalens kanske häftigaste detalj finner vi även här - den ursprungliga bankvalvsdörren. Valvet finns inte längre kvar utan har istället bytts ut till en maffig vinhylla. Inte så pjåkigt!

Det sägs att det är detaljerna som gör helheten och vi kan inget annat än instämma. I Sundsvall finner vi stilrena detaljer i mässing och glas och blomsterarrangemang i var och vartannat rum.

– Känslan på kontoret är precis den vi vill uppnå med våra Considkontor - det vill säga att det ska vara en mötesplats. Man känner sig som hemma helt enkelt. Detta måste vara Sundsvalls mest unika kontor och det är en förmån att få ha det som sin arbetsplats, säger K-G Sjöström, regionansvarig på Consid i Sundsvall.

Varmt välkommen att stiga på, innanför träporten på Storgatan 29!

Hedvig Hägglöf

Kommunikatör