Industrilandskapet mitt i city – välkommen till Consid Norrköping!

Det är en mulen eftermiddag. En sådan dag när man kan riktigt känna i luften att det kommer börja regna. Trots det är stadens myller ett faktum. Några turister tar en gruppbild längst med den slingrande strömmen och vi promenerar vidare, över bron och förbi det lilla fiket längre upp på gatan. In till vänster anländer vi till en lummig innergård. Några har parkerat sina cyklar och runt omkring oss blommar blommorna i rabatterna. I en av tegelbyggnaderna, uppe på andra våningen, vinkar någon från fönstret. Det har blivit dags för en rundtur på Norrköpingskontoret. Följ med!

28 augusti 2019

Redan i entrén känner vi hur ljuset utifrån har letat sig in. Glasväggarna som satts upp för att skapa mindre arbetsrum hjälper till och ljuset breder ut sig i hela lokalen. Vi hänger av oss i hallen och kliver in i vad som känns som ett vardagsrum. I mitten av rummet står tre ståtliga soffor med puffiga kuddar och mjuka filtar som samsas med ett gäng velourfåtöljer i marinblått. Några kollegor sitter och bläddrar i dagens tidning och dricker varsin kopp kaffe. Det är en lugn dag på kontoret.

Vi förstår snabbt att Consids signaturstil förgyllt även detta kontor. De mörka golven i kontrast till de äkta mattorna balanseras med dova, jordnära färger, svarta marmorbord och stolar i skinn. Det känns rustikt, men oerhört välkomnande. En imponerande kombination som gör oss minst sagt nyfikna på att ta en titt på övervåningen.

Men innan vi knatar vidare in i lokalen, kikar vi in lill-köket. Här finns gott om kryddor, goda oljor och flera sorters örter. Färgerna i blått, vitt och guld skapar bokstavligen guldkant på vardagen. För vem skulle tack nej till att laga sin lunch här? Inte vi!

Vad nu? Längst in i lokalen på första våningen hittar vi hopprep, stepbrädor och hantlar. Innan lokalen blev Consids huserade där nämligen ett gym, och varför ta bort ett vinnande koncept? Några burpees här och där har ju ingen dött av. Eller varför inte ha armhävningstävling innan morgonmötet. Heja Norrköping för ett grymt initiativ!

Strax ovanför gymdelen hittar vi andra våningen. Här finner vi både en loungehörna utrustad med bordsspel, kontorsplatser i ett öppet landskap, större och mindre konferensrum och så det stora maffiga köket, ej att förglömmas. Även kallat kontorets hjärta.

Lokalens rustika känsla gör sig som allra tydligast här samtidigt som de mörka trägolven i samspel med de tjocka, naturnära gardinerna bidrar, om möjligt, än mer till den hemtrevliga atmosfären.

– Det jag verkligen tycker om med Norrköpingskontoret är att det känns som att man kliver in i en gammal industrilokal när man kommer på morgonen. Det öppna taket med de synliga rören bidrar till den där rustika och coola känslan som är svår att hitta på andra kontor, säger Henrik Boström, regionansvarig på Consid Öst.

Den maffiga takhöjden på andra våningen för tankarna till en nyhetsredaktion i Brooklyn. Detaljerna är väl utvalda, vare sig det handlar om att man bevarat en tegelvägg i ett konferensrum, husets alla stora fönster med svart karm eller de flådiga materialvalen. Ledorden är stilsäkert, men lekfullt…

… och på tal om lekfullt. Som om ett mini-gym inte vore nog har lokalen även ett eget labb. För vad vore egentligen ett techbolag utan ett eget techlabb? Prova det senaste VR-spelet eller kom med feedback på ett pågående projekt. Här får allt techrelaterat plats!

Några steg in på plan 2 möts vi av just det där köket man bara drömmer om. Fransk bistro möter sommaridyll ute på landsbygden; allt i en salig och alldeles underbar blandning. Örterna fyller fönsterbrädan bredvid spisen och kaffemaskinen serverar det godaste av kaffe. Här får många plats, vare sig det dukas upp till fredagsfika eller hålls event in på småtimmarna.

Lokalens färger i olivgrönt, mörkgult, blått, vitt och svart återkommer genomgående på hela kontoret. Det skapar en enhetlig känsla trots att kontorets två våningar fyller olika behov.

Detaljer (!) säger vi bara. Här har vi inget kontorslandskap med lysrör, nej nej! Det är genomtänkt, men hjärtat – ja, det sitter på rätt plats.

Även toaletterna har fått sig en rejäl omgång. Här möts vi av doftljus, ihoprullade engångshanddukar och en lyxig handkräm vid handfatet. Inte mycket gym-känsla här inte!

Har vi sagt att vi älskar kombinationen marmor, skinn, mässing och svart? Inte? Då säger vi det nu. Vi älskar det!!

Innan vi lämnar Norrköping för den här gången kikar vi in den berömda vinhyllan, eller ska vi kanske kalla den vinväggen? Det känns mer rättvist. Hur som helst - en vägg fylld av dryck till festligare tillfällen. En minst sagt häftig inredningsdetalj.

Vi säger tack och bock och på återseende till Norrköping och Västgötegatan 13C.

Varmt välkommen du också, till industrilandskapet mitt i city!

Hedvig Hägglöf

Kommunikatör