“Vi behöver bygga mer långsiktig förmåga att hantera vår information på” - möt Adnan Krso, Consids Senior Digital Management Professional i Helsingborg

Adnan är den basketspelande trebarnsfadern från Helsingborg som brinner för att skapa nya affärsmöjligheter. Med en bakgrund inom digital utveckling ska han nu axla rollen som Senior Digital Management Professional på Consid i Helsingborg. Möt Adnan Krso, Consids digitala proffs.

3 september 2019

Adnan Krso, Senior Digital Management Professional på Consid i Helsingborg.

Det är en varm eftermiddag i augusti. Adnans intensiva första dagar på Consid har passerat och vi sätter oss ner med varsin kopp kaffe och pustar ut. Hans grundade inställning till karriären och livet utanför går inte att undgå när han börjar med att berätta vad han har för sig när han inte hänger på Helsingborgskontoret. 

– Med tre pojkar i åldrarna fyra, tio och tolv är det minst sagt full fart på hemmaplan. Min fritid spenderar jag helst med min familj, men jag har också spelat basket på olika nivåer under många år. Jag spelar inte på någon hög nivå längre, utan mer för att det är så oerhört roligt! 

Att Adnan är nyfiken råder det inget som helst tvivel om vi kommer snabbt in på ett annat stort intresse. 

– Jag vill försöka läsa så mycket jag kan, så ofta jag kan. För om man ska vara helt ärlig – stannar man inte upp och uppdaterar sig i den digitala värld vi lever i missar man lätt att se hur snabbt det går innan saker blir irrelevanta. Det kommer hela tiden ny kunskap att ta lärdom av och jag tycker verkligen om att vara påläst. 

Jag undrar var nyfikenheten kommer ifrån och Adnan berättar att de yrkesval han gjort genom åren fått honom att ständigt vilja lära sig mer och bli en bättre version av sig själv.

– Jag har jobbat både strategiskt och operativt. Jag valde alltså inte den enkla vägen; att stanna i den bransch jag tyckte att jag gjort ett bra resultat i, utan jag ville förstå ett företags hela spektra. Att jag tidigt valde att bredda mig har lett till att mycket underlättats yrkesmässigt senare i livet.  

     "Jag har arbetat med allt kring digital utveckling,
       intern och extern digitalisering samt hur en hel
       bransch kan digitalisera sig på rätt sätt.
"

Med erfarenhet från flera olika branscher och områden var det i bankbranschen allt började, där han bland annat arbetat som COO på Resurs Bank. Där har han drivit den nordiska businessupporten och verksamheter samt det som stödjer affärer, men han har även drivit och byggt upp flera service- och administrativa centrum både organisationsmässigt och tekniskt. 

– Efter ca tio år i bankbranschen bytte jag till energibranschen där jag bland annat arbetat som digital utvecklingschef. Det var oerhört lärorikt då jag arbetade med allt kring digital utveckling, intern och extern digitalisering samt hur energibranschen kan digitalisera sig på rätt sätt. Det senaste året har jag arbetat som data- och analyschef där förmågan att etablera data och skapandet av nya affärsmöjligheter varit huvudfokus.

Med en lång karriär bakom sig är jag övertygad om att Adnan har en rad spännande lärdomar i bagaget. Han har en minst sagt imponerande meritlista och jag kan inte låta bli att undra vad han kommer att ta med sig in i sin nya roll på Consid.

– Jag ser det som en styrka att jag fick se hur bolag fungerar inifrån när jag började som chef. När jag sedan flyttade till de strategiska initiativen blev det en naturlig övergång där jag kunde koppla ihop två världar. Jag tror nämligen att detta är en av utmaningarna och svårigheterna när det kommer till digitalisering; att strategi, försäljningsmål och affärsmål inte hänger ihop med initiativen, IT-infrastrukturen och de interna processerna. Den riktiga digitala transformationen tror jag därför sker när man lyckas förena dessa områden. 

     "Digital utveckling är egentligen en modern
       form av affärsutveckling, fast svårare."

Digital utveckling är ett stort begrepp. Hur får man egentligen grepp om det? Adnan svarar och jag kan inte undgå att höra att detta både är hans hjärtefråga och styrka. 

– Digital utveckling är egentligen en modern form av affärsutveckling, fast svårare. Jag kan se att jag byggt upp en förståelse för detta; att jag genom åren lärt mig att se hur dynamiken i bolag bör se ut. Jag har dessutom förstått att jag tycker att det är roligt med data. Alltså, vilka möjligheter som finns för att, med hjälp av information, skapa nya affärsmöjligheter, förbättra befintliga verksamheter och skapa förmågor för framtiden.

När jag har ett proffs på tråden passar jag på att fråga honom vilka digitala utmaningar vi har framför oss. Adnan bjuder på både insikter och framtidsspaningar. 

– De senaste åren har många företag insett att de behöver ändra sitt ansikte utåt och vi har sett stora förflyttningar vad gäller digitala gränssnitt, self service-tjänster och e-handelslösningar. Marknad, sälj och servicefunktioner rör sig mer mot personifiering, targeting och digitala kontaktkanaler eller B2B-portaler. När det kommer till innovation pratar vi om branschsamarbeten, olika techhubbar och digitala plattformar. Nu upplever jag dock att bolag börjar inse att man behöver bygga mer långsiktig och strategisk förmåga att kunna hantera information på, utöver enskilda integrationer eller digitala lösningar byggda i ”silos”.

Adnan fortsätter:

– För att nå en verklig förflyttning måste man föra samman affärsstrategi och mål med IT-infrastruktur, informationsarkitektur, dataflöden och arbetssätt som tillsammans får samverka i ett digitalt ekosystem. Utmaningen i detta är att många företag har svårt att tillämpa dessa förmågor. Marknaden rör ju sig mycket snabbare än tiden som krävs för att genomföra den typen av projekt och kunderna har helt andra krav idag än vad de tidigare haft. Det här måste man ha i åtanke. 

Men hur lyckas man? Adnan menar att man måste omfamna förändring och engagera sig i nya sätt att arbeta på för att ta tillvara på möjligheterna. 

– Affären måste vara drivande i all digital utveckling. Om man har ett antal affärsområden eller erbjudanden som kapitaliserar på varandras kundbas gäller det att tänka och verka som en helhet. Det här är inte alltid lätt då många bolag levererar på gamla affärsmodeller och marknadsstrukturer. Att vara kvar i det gamla och samtidigt bygga upp framtidens digitala förmågor är lite som att byta motor i luften på ett flygplan. Men i slutändan handlar det digitala kanske mest om att faktiskt ändra sättet vi tänker och driver utveckling på.

     "Jag ser fram emot att tillsammans med mina nya
       kollegor titta på hur vi kan vara mer flexibla
       och anpassa oss bättre i vårt kunderbjudande.
"

Jag tvivlar inte en sekund på att Helsingborgskontoret kommer att ta såväl Helsingborg som Sverige med storm. Jag hör med Adnan på vilket sätt han tror att Consid sticker ut i mängden. Han berättar att han snabbt lade märke till bolagets känsla för entreprenörskap. 

– Consid är ett kundorienterat företag och fokus ligger på just affären och på hur man på bästa sätt kan göra skillnad. Mycket handlar om hur man direkt från start kan skapa värde. Att få vara en del av ett snabbfotat och flexibelt företag med både en förmåga att snabbt kunna anpassa sig till marknadens förändringar och att lösa kunders problem, ja – det är en ynnest.

Adnan fortsätter. Han berättar om sin första tid och skrattar till. Jag tittar undrande på honom och han förklarar att det känns som att han arbetat på Consid i över ett år. Den glada och välkomnande stämningen på kontoret har gjort att han snabbt blivit ett med kollegorna, säger han. Det är en stolt person som sitter framför mig och berättar om tiden som väntar runt hörnet.

– Nu ser jag fram emot att tillsammans med mina nya kollegor titta på hur vi kan vara mer flexibla och anpassa oss bättre i vårt kunderbjudande; hitta nya sätt att skapa värde på hos våra kunder helt enkelt. Jag längtar efter att möta människor och att ta mig an roliga uppdrag där Consid kan göra skillnad.

Vårt samtal börjar lida mot sitt slut och vi ska snart återgå till de sedvanliga stordåd som försiggår innanför väggarna på Consid. Det har varit ett sant nöje att möta Adnan och hos mig infinner det sig en känsla av hopp om en ljus framtid. Jag frågar Adnan om han har några avslutande ord som han vill att vi ska bära med oss. ”Människan är extremt viktig att få med i ekvationen, så glöm inte människan. Det är där verklig förändring sker”.

Dela blogpost på
Bild på Adnan Krso

Adnan Krso

Senior Digital Management Professional

Hedvig Hägglöf

Kommunikatör