”Det räcker inte med att stanna vid idén: våga testa!”

Magnus är e-handelsspecialisten från Kungsbacka som älskar havet. När han inte är ute till sjöss eller bygger e-handelsbolag leder han e-handelsarbetet framåt på Consid i Göteborg. Möt Magnus Edvardsson, ansvarig för Consids e-handelserbjudande.

24 oktober 2019

Magnus Edvardsson, e-handelsansvarig Consid.

Att det är en man med många järn i elden jag möter i entrén är det nästintill omöjligt att undgå. Med datorn och telefonen i högsta hugg, är jag glad att jag lyckats få till ett möte. Alla vill ha något från Magnus, och med all rätt.  

 Karriären startade som konsult i IT-branschen men sedan tio r tillbaka har han varit regionchef och vd för ett antal framgångsrika bolag. Med erfarenhet som spänner över flertalet olika branscher och industrier såsom livsmedelsindustrinläkemedelsindustrin, finans-, telekom-, telematik-, rese- och fordonsindustrin har han både bred och djup erfarenhet av komplexa projekt som sträcker sig över flera organisationer, leverantörer och länder 

”Jag skulle säga att jag har en fot i tekniken och en fot i affärsutvecklingen, vilket gör att jag är som en översättare mellan verksamheten och IT i en ledande roll.”  

Jag häpnas av Magnus imponerande yrkesliv och undrar vad han främst har med sig i ryggsäcken. Han berättar att hans yrkesliv givit honom gedigen erfarenhet och förståelse för ledarskap och sambandet mellan IT och affärs- och verksamhetsutveckling.  

– Genom att börjprogrammera insåg jag att jag ville bli generalist och inte specialist. Därför bytte jag inriktning och började istället arbeta med projektledning, för att sedan gå över till försäljning. Jag har med andra ord provat lite allt möjligt och det är jag oerhört glad för. Jag känner nu att jag har fått ett brett perspektiv på arbetsmarknaden i stort. Jag skulle även säga att jag har en fot i tekniken och en fot i affärsutvecklingen, vilket gör att jag är som en översättare mellan verksamheten och IT i en ledande roll.   

Tiden utanför arbetet är en viktig pusselbit för att få återhämtning och möjlighet att ladda om batterierna. Jag frågar Magnus vad han gör för att återfå inspiration inför en fullspäckad vecka på jobbet. Magnus berättar: 

– Jag är gift och har tre barn i åldrarna 1013 och 16 år, och tillsammans bor vi i ett hus vid havet i KungsbackaJag älskar havet och att vara vid havet så om jag får välja befinner jag mig gärna på en båt tillsammans med min familj och mina vänner. Familjen är en enormt viktig del av mitt liv  när jag inte jobbar umgås jag med dem för att få ny energi. 

”E-handel är en hel affärsverksamhet och handlar inte bara om teknik. Det handlar egentligen ganska lite om det och kanske mest om strategi.” 

De senaste åren har Magnus även ägnat stor del av sin fritid till ett av hans många intressene-handel. 

 Jag tycker väldigt mycket om att driva mina små e-handelsbolag Belysningsdesign.se och Caffeonline.seDet måste ha att göra med min entreprenöriella själ, för jag driver ju dessa bolag vid sidan av mitt arbete på Consid för att jag tycker att det är så roligt och lärorikt. Det här var en av anledningarna till varför jag fattade tycke för just Consid  dess entreprenörsådra.  

Magnus fortsätter och berättar på vilket sätt hans e-handelsbolag kommer till användning i yrkeslivet.   
 
 E-handelsbolagen har hjälpt mig i och med att jag möter mycket kunder som är i e-handelssvängen. Jag är också övertygad om att man inbringar större trovärdighet när man rent praktiskt kan e-handel. 

Jag är nyfiken på att höra vilka spontana tankar som dyker upp när han tänker på de e-handelsutmaningar vi står inför i dagsläget. Om det är någon man ska passa på att fråga så är det Magnus.   

 Man kan dela upp utmaningar med e-handel i två delar. E-handeln för konsumenter, där man går direkt mot slutkonsument och så har vi e-handeln inom business to business. När det kommer till e-handeln för konsumenter är det en stor utmaning för de fysiska butikerna att förhålla sig till e-handeln. Många har säkert hört talas om butiksdöden, som faktiskt är ett faktum. Det är även en stor utmaning för säljaren att förhålla sig till Amazon och likande företag.   

Magnus fortsätter: 

 När det sedan kommer till e-handeln inom business to business har vi i dagsläget problem när det gäller att våga hantera kunder digitalt istället. Detta är en frågeställning som många än inte bestämt sig för var de står. E-handel är en hel affärsverksamhet och handlar inte bara om teknik. Det handlar egentligen ganska lite om det och kanske mest om strategi och hur man bör förhålla sig till prissättning osv. Allt detta är digitalisering i dess allra renaste form.  

Magnus delar med sig av framtidsspaningar och konstaterar att människor är viktiga i all typ av försäljning.  

 De senaste åren har jag fokuserat på digitaliseringen av försäljningsprocessen. Genom att digitalisera en vara få man ju en lägre försäljningskostnad och man kan därmed höja servicegraden, men man får inte glömma att människor behövsDet är mycket arbete som måste göras vid all typ av försäljning och det är svårt att automatisera och digitalisera processen fullt utHär ser jag dock en enorm potential e-handeln inom business to business och jag är övertygad om att det kommer att hända mycket på den fronten framöver.  

”På Consid är man mer fokuserad på möjligheter än på problem och det är något jag själv tycker är viktigt.” 

Jag konstaterar att vi kan sitta trygga i båten med Magnus vid rodret av e-handelserbjudandet på Consid. Han vet sannerligen vad han pratar om. Jag är nyfiken på att höra vad han ser mest fram emot med tiden i sin nya tjänst.   

 Consid befinner sig i en väldig tillväxtfas och är inne i en positiv spiral vilket jag tycker är oerhört roligt. Man är mer fokuserad på möjligheter än på problem och det är något jag själv tycker är viktigtAtt jag nu ska få hjälpa kunder planera och digitalisera sin framtida försäljning tillsammans med duktiga människor på Consid, ser jag verkligen som en vinstlott. Jag tror att jag kan bidra med bra energi och jag hoppas att kollegor ska känna att det är kul att arbeta med mig. För mig är nämligen arbetsglädje superviktigt. Att jag nu kommer att vara en del av ett team med lite större kunder än jag tidigare haft känns också riktigt häftigt och jag är peppad på framtiden.  

 Jag har haft ett minst sagt energifyllt och givande samtal tillsammans med Magnus och jakonstaterar att det finns mycket att grotta ner sig i när det kommer till e-handel. Jag passar på att kika om han har något avslutande tips han vill skicka med.  

 Jag skulle vilja påstå att om man har en idé – hur galen den än är, så har man 99 procent chans att lyckas om man vågar prova sin idéOm man inte provar har man 100 procent chans att misslyckas. Man ska inte vara slarvig, men man måste våga släppa sargen. Det räcker inte att stanna vid idén: våga testa - du har ju inte mycket att förlora! 

Lär känna Magnus ytterligare och lär dig mer om e-handel i avsnitt 33 av Digitala influencer-podden!

Dela blogpost på
Bild på Magnus Edvardsson

Magnus Edvardsson

E-handelsansvarig

Hedvig Hägglöf

Kommunikatör