”Vi öppnar nu upp en ny marknad med enorm potential”

Med ena foten i ledarskapsrollen och andra i det kreativa myllret balanserar Mats rollen som affärsområdeschef och vd. Möt Mats Alfredsson, affärsområdeschef på Consid Communication Väst och vd på Mecka, som nu är med och sätter Consid Borås på kartan.

7 oktober 2019

Mats Alfredsson, affärsområdeschef på Consid Communication Väst och vd på Mecka.

”Min stora ventil i livet är fotografering.”

I maj gick Consid ut med nyheten om att man förvärvar den prisbelönta reklam- och digitalbyrån Mecka som därmed blir en del av Consids affärsområde Communication. I spetsen har vi Mats Alfredsson, vd på Mecka och numera affärsområdeschef på Consid Communication väst. Mats har varit verksam i reklam- och kommunikationsbranschen i 30 år och har gedigen erfarenhet av varumärsstrategi, copywriting och ledarskap.

Jag möter Mats en grå och regnig oktoberdag, men samtalet är allt annat än grått. Redan efter några minuter har jag förstått att Mats är en öppen och positiv familjefar men många bollar i luften. 

– Jag är uppvuxen i Floda strax utanför Göteborg men är numera bosatt i Borås. Min familj, däremot, är spridd över hela klotet. Dottern Malin bor i Melbourne, bonusdottern Dilma i Chicago, sonen Mattias i Göteborg och bonusdottern Christina i Borås. Familjen är jätteviktig för mig så ingen är gladare än jag över att vi kan hålla kontakten trots avstånden. 

Mats fortsätter att berätta om sitt stora intresse i livet och det som i mångt och mycket fört honom in i kommunikationsbranschen – fotografering. När han inte håller ställningen på Mecka och Consid spenderar han gärna tid ute bland människor med kameran i högsta hugg.

– Min stora ventil i livet är fotografering inom en genre som heter Street Photography. Det handlar om att fånga ögonblicket i den urbana miljön, med för mig okända människor.

Jag har haft ett flertal nationella utställningar men även internationellt. Dessutom håller jag föreläsningar och workshops i ämnet och har gett ut en fotobok om Chicago. Med detta följer naturligt ett genuint intresse för människor och att resa till världens alla hörn. 

”Jag inledde min yrkesverksamma karriär som journalist och det var det som satte bollen i rullning.”

Mats har en imponerande bakgrund i byrå- och kommunikationsvärlden. Jag är nyfiken på att höra mer om hans erfarenheter och få en inblick i vad han ägnat sina dagar åt innan han hamnade på Consid Communication. Han berättar om sin kreativa yrkesbana och om hur han provat på flera olika roller inom ramen för kommunikation. 

– Jag har under mitt yrkesliv arbetat som både kreatör och copywriter, men merparten av tiden har jag varit varumärkesstrateg, byråledare och nu vd under de senaste 16 åren. Jag inledde dock min yrkesverksamma karriär som journalist och det var det som satte bollen i rullning. Jag skulle säga att jag har en fallenhet för att se sammanhang i ett övergripande perspektiv och att sedan förmedla det i både tal och skrift. Jag är strategisk, kreativ och relationsskapande; egenskaper som kommer till stor användning i mitt dagliga arbete på Communication.

Tiden har nu kommit för Consid att ta nästa steg och målet är att fortsätta utmana den klassiska kommunikationsbranschen, men nu på en helt ny nivå. Här har Mecka utan tvekan ett finger med i spelet. Vad tar de med sig till Consid? Jag hör med Mats.

– Vår målsättning är att ytterligare utveckla och komplettera Consids helhetserbjudande, med spetskompetens inom digital transformation och affärsdrivande, kreativ varumärkeskommunikation. Mecka har en viktig position i västra Sverige där vi hjälper flera stora aktörer med deras varumärkesarbete, strategiskt och kreativt. Planen är nu att förstärka kompetensen och bredda erbjudandet för kunder även i närliggande regioner. Vi har drivit Mecka framgångsrikt i 16 år och nu får vi både muskler och kompetens att fortsätta utvecklas, framförallt inom den digitala världen. Alla Mecka-medarbetare kommer vara kvar på resan, skillnaden är bara att vi spetsar vår kompetens ytterligare.

”Jag uppskattar Consids agila tankesätt och är övertygad om att det är en viktig del av framgångssagan.”

I och med förvärvet etableras även ett nytt Consid-kontor i Borås. Detta medför stora kliv i rätt riktning – men vad är den största fördelen med att ha ett kontor i just Borås?

– Borås ligger i en del av Sverige där Consid fram tills nu varit rätt okänt. Nu kommer vi att öppna upp en ny marknad med enorm potential. Att få möjlighet att utveckla nya, men även tidigare kundrelationer med ett nytt mycket starkt erbjudande ser jag verkligen fram emot; att få vara en del av ett sammanhang där vi tillsammans kan skapa stark tillväxt.

Vad var det som var särskilt intressant med Consid? Mats berättar att Mecka såg hur bolaget bestämt sig för att ligga i absolut framkant i den digitala transformationen och att det därför var en spännande tanke att få vara en del av den resan. Han fortsätter:

– Consid sticker ut i mängden, så är det bara! Det finns en enorm styrka i att ha en otroligt trevlig och kompetent personal, att kontoren är välskötta och innovativa och att bolaget är framgångsrikt och nytänkande. Jag uppskattar även det agila tankesättet och är övertygad om att det är en viktig del av framgångssagan. 

”De företag som ser helheten och förstår att allt hänger ihop kommer att stå som överlevare i en brutal konkurrens.”

Jag funderar över hur en person med så bred yrkesbakgrund inom kommunikation ser på framtiden. Hur kommer kommunikationsbranschen se ut om, säg, 10 år? Mats bjuder på både självreflektion och kloka tankar.

– I en tid där det mesta omvandlas till ettor och nollor och där vi med säkerhet vet att allt kommer att gå ännu snabbare än idag, kommer affärsvärdet i starka och tydliga varumärken att öka. De företag som ser helheten och förstår att allt hänger ihop kommer att stå som överlevare i en brutal konkurrens. Vi själva behöver erbjuda spetskompetens inom allt från omvärldsanalyser, beteendeförändringar och kundförståelse till tekniskt digitala och innovativa lösningar och kreativ varumärkesutveckling. 

Ja, vad ska man säga? Att samtalet tillsammans med Mats varit inspirerande i flera avseenden är det inget som helst tvivel om. Att vi fått en så pass kreativ ledare med på resan känns både tryggt och oerhört spännande. Vad som kommer hända härnäst kan bara framtiden utse och jag ser fram emot att följa Consid Communications arbete på nära håll. Jag rundar av samtalet genom att fråga Mats om han har något tips han skulle vilja skicka med till läsarna.

– Glöm inte att printa dina bilder från vardagen. Det är ju så trist att ha livet sparat på en hårddisk i en låda. Rama in, gör fotoalbum, ge bort!

Dela blogpost på

Hedvig Hägglöf

Kommunikatör