”Vi är det vinnande laget” - möt Henrik Sandell, en av Consids grundare tillika kontorsansvarig för Consid Stockholm

Han är elektroteknikern som varit i IT-branschen sedan 90-talet och vars hemadress en gång i tiden utgjorde adressen på Consids visitkort. Möt Henrik Sandell – ansvarig för Consids Stockholmsverksamhet tillika en av Consids grundare.

10 mars 2017

Vi slår oss ner vid det enorma bordet i konferensrummet som kommit att bli känt som ”hörnrummet” på vårt Stockholmskontor. Och inte vilket hörnrum som helst. Bakom dörrarna som når ända upp till taket finns en balkong med ett vackert, snirkligt räcke och en makalös vy över Stureplan. Ja, vårt Stockholmskontor är verklige något utöver det vanliga. Det är svårt att tro att det kontor vi påbörjade vår Stockholmsverksamhet i hade samma adress som Henriks hemadress.

– Det är en ganska lustig historia. Vid ett tillfälle gav jag mitt visitkort till en kund som kollade ovanligt länge på det. "Jag känner igen den här adressen. Jag var också på den visningen!”, sa han. Det fick oss att förstå att vi behövde komma vidare. Så vi hyrde ett kontor i Solna där vi satt i några år innan vi flyttade kontoret till Norrlandsgatan, som vi växte ur för ett tag sedan. Kungsgatan 2 och vårt nuvarande kontor blev nästa anhalt.

Jag förundras av den enorma kapacitet Henrik tycks sitta på. Han har tre barn som är 5, 9 och 12 år gamla, är fotbollstränare för 9-åringens fotbollslag, springer en mil varje morgon före jobbet och tycks alltid vara uppkopplad och redo. Han är elektrotekniker i grund och botten, något han utbildade sig till i Lund till och med 1995. Han beskriver sig själv som tekniker ut i fingerspetsarna – en av naturen nyfiken sådan.

– När jag var liten skruvade jag isär dammsugaren hemma för att förstå hur den fungerade inuti. Jag är nyfiken på hur saker och ting fungerar. Det är det som är så roligt med mitt jobb – att jag får gå in och förstå baksidan av hur verksamheter och system fungerar.

Kanske är det därmed ingen slump att Henrik valde att utbilda sig just inom teknik. När han blev klar med sin utbildning nere i Lund började han jobba som IT-konsult på ett bolag i Vetlanda. Det var där han för första gången mötte Peter Hellgren. Vad han inte visste då var att de några år senare skulle starta ett bolag tillsammans – än mindre ett oerhört framgångsrikt sådant.

– Vi jobbade tillsammans och var ute och sålde olika system ihop. Sedan flyttade jag upp till Stockholm, men fortsatte hålla kontakten med Peter. Vi hade pratat lite löst om att starta ett bolag ihop, men först 2000 ringde Peter. Han hade fått nog av att jobba för vår tidigare arbetsgivare och frågade mig om det inte var dags att vi startade det där bolaget vi hade pratat om. Så jag hakade på, och vi startade Consid – jag i Stockholm, och Peter i Vetlanda.

Entreprenörskap och nyfikenhet

Sedan dess har de båda varit drivande i en framgångssaga utan dess like. Henrik berättar med ett leende på läpparna om Consids första kunder och hur man gick tillväga för att utvecklas en relation till dem, och hur företaget gått från ett litet, okänt sådant som hade svårt att vinna vissa typer av uppdrag, till ett större bolag där kunderna ringer och ber oss om hjälp. Bara genom att lyssna på hans berättelser förstår man att det inte är någon slump som ligger bakom att det har blivit som det blivit – snarare hårt arbete och en gnutta tur. Det är tydligt att han brinner för det han gör – och att hans roll förändrats med åren.

– I början jobbade jag med utvecklingen av olika verksamheter, men nu har jag också fått möjligheten att lyfta andra, när vi plockar in mer juniora utvecklare som jag får vara med och hjälpa att växa. Det är stort, och det är det roligaste med att vara ansvarig – att ge unga människor möjligheten att växa, och få vara med och se när de gör det.

Henrik betonar det faktum att vi gått från att vara bolaget som har julfest runt köksbordet till att vara över 400 anställda, men ändå lyckats behålla vårt snabbfotade sätt.

– Jag har sett bolag med tung byråkrati och där trögrörligheten lägger en tung, våt filt över kreativiteten. Det sista vi vill är att Consid ska bli ett sådant bolag. Därför tänker vi hela tiden på det faktum att vi måste finna vägar att bibehålla en entreprenörsanda trots den starka tillväxt vi är mitt i. I varje steg vi tar så funderar vi på om våra beslut gör det lättare eller svårare för oss att vara snabbrörliga. Policys får inte hindra oss, även om det är viktigt att vi har dem, och det får aldrig bli tråkigt att jobba.

Med grund i den tydliga entreprenörsanda som utgör Consids kärna frågar jag Henrik om han ser på sig själv som en entreprenör.

– Egentligen inte. Men jag är en utvecklare som brinner för att göra bra lösningar åt  kunden. Och det är väl entreprenörskap om något. Jag har inte sett på mig själv som en entreprenör, men ändå är jag på något sätt definitionen av en entreprenör. Det viktiga är att man tycker det är roligt att jobba, att man är snabbrörlig, kan fatta snabba beslut och vara nyfiken. Sammantaget är det för mig definitionen på entreprenörskap.

”Vi är det vinnande laget”

Henrik berättar om att det som gjort att Consid inte vuxit ännu snabbare än de omkring 30% om året vi redan gör är svårigheten att hitta nya medarbetare.

– Vi vill hitta duktiga medarbetare som uppfyller våra krav – för dem får vi inte tumma på. Vi är inte ute efter någon som bara kan skriva den bästa C#-koden, utan någon med stort verksamhetsintresse och nyfikenhet, där målet är att förstå kundens problem. Vi startade Consid för att vi ville ha ett trevligt ställe att jobba på, och vill därför anställa folk som man vill jobba med. Så mycket tid som vi spenderar på jobbet gör att det är viktigt att jobba med trevliga människor. Man måste vilja jobba med oss.

Henrik beskriver Consid som det vinnande laget – ett lag som växer, får nya kunder och har massor att göra. Förutom de spännande uppdragen ute hos våra kunder jobbar man ständigt på sammanhållningen på kontoret genom att anordna regelbundna aktiviteter där man ses och umgås.

– Någon gång i månaden har vi kodkvällar på kontoret. Det är toppen för sammanhållningen. Man lär känna varandra och pratar med varandra, vilket gör det enklare att lyfta luren och ringa till en kollega om man kör fast när man är ute hos en kund. Det är jätteviktigt.

Jag frågar Henrik om han vill passa på att rekommendera något innan vi skiljs åt.

– Läs Adventures of a Curious character, Richard Feynmans memoarer. Det är en spännande bok som riktar sig mot nyfikna naturvetare.

Bild på Beatrice Carpvik

Beatrice Carpvik