Nyckeln till att lyckas – bli bättre på att misslyckas! Nu anordnar techbolaget Consid kvinnlig nätverkskväll i Uppsala

Vad är det egentligen som krävs för att lyckas? Och varför tenderar fler män än kvinnor att ta mer karriärsrelaterade risker för att nå framgång. Detta är några av vår tids största och mest omdiskuterade frågor. Nu tar techbolaget Consid, genom sin jämställdhetsplattform Q Rendezvous, initiativ till en kvinnlig nätverkskväll som syftar till att uppmuntra kvinnor att följa sina drömmar, ta makten över prestationsångesten och våga riskera att misslyckas.

12 november 2019

För ett par månader sen satt Matilda Niemi och hennes kvinnliga kollegor på Consid och diskuterade ovanstående frågor. Efter bara ett par minuters samtal kunde dem konstatera att många av dem har upplevt samma sak. Den gemensamma nämnaren var det faktum att dem alla, någon gång i livet, upplevt karriärsrelaterad prestationsångest och rädsla för att misslyckas. Detta har i vissa fall lett till chansen om drömmen försummats. Där och då föddes idén om den kvinnliga nätverkskvällen och rubriken för kvällen blev - ”Gör om, gör rätt. - Konsten att våga misslyckas”

– Vi tror oss se ett visst samband mellan kvinnors syn på risker och deras rädslan för att misslyckas. Ofta är detta något som håller oss kvinnor tillbaka och som i sin tur leder till ouppfyllda drömmar. Vi vill inspirera kvinnor till att ta makten över prestationsångest och våga jaga drömmen trots att det kanske innebär ett misslyckande, säger Matilda Niemi som är kvällens initiativtagare.

Niclas Hedenskog, kontorschef på Consid i Uppsala, säger;

– För oss är detta ett superviktigt initiativ. Vi ser det som vårt ansvar att vara med och driva dessa frågor i den mån vi kan och på så sätt vara med och bidra till ett mer jämställt Sverige. Vi vill skapa en tillåtande och inspirerande mötesplats där alla generations kvinnor får komma samma samt dela erfarenheter och lärdomar

Under kvällens gång kommer ett flertal inbjudna talare dela med sig av sina egna berättelser och företagsresor, för att på så sätt inspirera andra kvinnor till att sträva efter sina personliga mål och drömmar.

Bild på Therese Eriksson

Therese Eriksson