Consid förvärvar Sveriges ledande app-företag - stärker sitt ledarskap inom mobilitet

Consid förvärvar Appcorn, ett av Sveriges mest framstående bolag inom mobila applikationer, som ett led i att ytterligare utveckla sitt erbjudande inom området. IT-konsultbolaget tar därmed ytterligare andelar på marknaden för att kunna matcha den ökade efterfrågan enligt devisen "Mobile first". Från och med första april drivs bolaget under Consids varumärke.

8 mars 2018

Petra Charlotte Arrenäs, kontorsansvarig Appcorn, Sebastian Wendéus, förvärvsansvarig Consid, Anita Beslic, rekryteringsansvarig Consid, Mårten Nilsson, vd Appcorn, Martin Alléus, grundare och teknisk chef Appcorn, Peter Hellgren, vd Consid.

Med en portfolio beståendes av mobila applikationer utvecklade till globala giganter som Spotify, Blocket, H&M, Coop och Ericsson har Appcorn, med inriktning mot framtagande av avancerade och affärsnyttiga mobila lösningar, växt till att bli ett av Sveriges mest framstående företag inom området. Enligt Peter Hellgren, vd på Consid, är förvärvet ett premiumförvärv och ett viktigt strategiskt kliv till att fortsätta erbjuda kunder en helhetslösning byggd på spetskompetens från en rad utvalda tekniska områden.

– Vi är fantastiskt glada över att välkomna Appcorn till Consid, vi kan nu på allvar erbjuda våra kunder marknadens absolut bästa erbjudande inom mobila lösningar. Appcorns nisch, expertkompetens och långa erfarenhet inom området kommer, i kombination med Consids starka varumärke, kontaktnät och kunskap inom en rad andra affärsområden, leda till helt nya möjligheter för oss båda, menar Hellgren

Appcorn startade 2009 och utvecklade lösningar långt innan de flesta såg värdet av mobila applikationer. De är idag ett knappt tjugotal utvecklare baserade i Karlshamn med kunder över hela Sverige. Enligt Martin Alléus, grundare och teknisk chef på Appcorn, och Mårten Nilsson, vd på Appcorn, är sammanslagningen ett naturligt nästa steg i verksamhetens vidareutveckling:

– Vi är mitt i steget till vår tillväxtkurva och det är precis de här musklerna som kommer bidra till att vi växer. Consids rekryteringskompetens, gedigna säljarbete och storlek gör att vi kan fokusera på det vi är bäst på. I och med detta kan vi bygga vidare det erbjudande vi tagit fram, fortsätta vara ledande inom mobiliteten, som sveper in över alla branscher, och vara med och påverka på riktigt.

Enligt Sebastian WendéusAcquisition Manager på Consid, var det Appcorns hjärta i tekniken som först fångade hans intresse och det faktum att Appcorn delar de värderingar som Consid besitter stärkte ytterligare Wendéus anledning att gå vidare med förvärvet:

– Förvärvet av Appcorn känns otroligt bra! Framförallt med grund i de individer som finns inom Appcorn, deras brinnande intresse och den enorma kompetens inom mobila applikationer som de besitter. Dels också för att Appcorn som företag delar den värdegrund som vi på Consid innehar, med samma syn på såväl kunder som medarbetare. Så det är en fantastiskt spännande resa som vi nu påbörjar tillsammans där vi ser mycket framemot att leverera ett riktigt starkt erbjudande inom ett område som både våra kunder och marknaden efterfrågar.

Från och med första april drivs Appcorn som en del av Consid, med målet att skapa ett erbjudande av mobil apputveckling som är ledande i branschen. Consid öppnar också därmed sitt 15:e kontor i landet.

Bild på Sebastian Wendéus

Sebastian Wendéus