Consid i samarbete med internationell teknikhandelskoncern – lanserar ny digital marknadsplattform

Teknikhandelskoncernen OEM International i Tranås lanserar nu sin digitala marknadssatsning för framtidens digitala kommunikation. Konsultföretaget Consid har bistått med att bygga upp en flexibel och stabil lösning baserad på Sitecore med möjligheten att hantera flertalet av koncernens dotterbolag.

31 oktober 2017

OEM International AB är en av Europas ledande teknikhandelskoncerner bestående av 34 dotterbolag i totalt 14 länder. Koncernens dotterbolag erbjuder ett brett sortiment av industriella komponenter och system från ledande leverantörer inom sex övergripande produktområden. För att säkra ett växande behov gick OEM under 2016 in i ett projekt med utgångspunkten att hantera flertalet av koncernens dotterbolags webbplatser i en ny gemensam digital plattform. Consid fick i uppdrag att genomföra en förstudie som resulterade i att Sitecore, en världsledande plattform för digitala kundupplevelser och affärer, valdes som plattform. Detta följdes av ett utvecklingsprojekt inklusive lanseringen av den första av en lång rad sajter på lösningen.

OEM Automatic AB - vårt första dotterbolag på den nya plattformen – fick en lyckad lansering med mycket trafik och många nya kundförfrågningar. Det är självklart kul, men som ägare av plattformen är jag ännu mer nöjd över stabiliteten och prestandan som uppvisas samtidigt som flexibiliteten finns kvar. Detta är faktorer som är enormt viktiga när vi nu skall förvalta och  vidareutveckla men också anpassa och rulla ut lösningen till övriga aktuella bolag inom koncernen, Säger Marcus Pålsson, Head of Digital Marketing på OEM.

Patrik Zenno affärsområdeschef på Consid Interactive och strategisk rådgivare i OEM:s satsning, har goda erfarenheter att lyfta företags digitala närvaro.

– OEM var tidiga med e-handel och har lång erfarenhet av att knyta ihop digitala initiativ med riktig affärsnytta. Med den nya digitala marknadsplattformen läggs ribban högt och OEM kan nu vidareutveckla sitt erbjudande med e-handel, framtida personaliserade upplevelser och smarta e-tjänster. Ett av målen var att förenkla vardagen för OEMs slutkunder, men även tillgodose dotterbolagens behov genom en skalbar gemensam digital plattform. Där har vi tagit första steget nu och det positiva mottagandet från slutkunderna är det bästa kvittot på ett lyckat projekt, säger Consids affärsområdeschef Patrik Zenno. 

Dela pressreleasen på
Bild på Patrik Zenno

Patrik Zenno

Affärsområdeschef Consid Interactive
0707-70 63 73
patrik.zenno@consid.se