Consid lyfter Brenderups digitala plattform

Det snabbväxande IT- och managementkonsultbolaget Consid har tillsammans med släpvagnstillverkaren Brenderup Group skapat en internationell och topp-modern webbplattform. I och med detta effektiviserar Brenderup dialogen med sina kunder och återförsäljare för en rad olika marknader och varumärken. Första lanseringarna har nu skett och återförsäljare har redan börjat lägga beställningar i den nya Sitecore-plattformen.

24 maj 2018

Brenderup är ett av Europas största varumärken inom släpvagnar. Företaget producerar och hyr ut släpvagnar med verksamhet i Norden och finns representerade på ett antal andra europeiska marknader. Sedan Brenderup blev självständiga 2014 har behoven kopplat till webb och kommunikation vuxit och förändrats. Släpvagnstillverkaren har sedan tidigare levt med en äldre digital plattform som nu behövde uppdateras.

IT-konsultbolaget Consid med huvudkontor i samma stad som Brenderup, Jönköping, besitter djup kompetens vad gäller strategisk utveckling av digitala plattformar för internationella marknader. Consid har de senaste 20 åren utvecklat lösningar till flertalet världsledande bolag. Tillsammans med kunden har IT-bolaget nu lyft Brenderups digitala plattform från Sitecore 6.5 till Sitecore 8. Brenderup har nu en komplett lösning där återförsäljare kan lägga beställningar direkt in i integrerade system med affärssystemskopplingar till Microsoft Dynamics AX. Internationella marknaders webbplattformar integreras nu på ett effektivt sätt och man kommer inom snar framtid rulla ut nya webbplatser för nya marknader och resterande varumärken.

- Vi är glada för det förtroende vi fått av Brenderup. Det är viktigt att varje företag får äga kundupplevelsen. Att ha en uppdaterad och personifierad digital lösning utefter verksamheten är en viktig del i våra kunders arbete med att skapa relevanta upplevelser och bygga långsiktiga kundrelationer. Vi är glada och nöjda över att ha varit med och tillhandahållit Brenderup med vår expertis inom området under deras första steg på den digitala förändringsresa som bolaget är på, säger Peter Hellgren, vd för Consid.

Plattformen är anpassad för så väl konsument- som B2B-marknader och matas med innehåll från bland annat PIM-systemet Gryphon. Denna nya plattform skapar goda förutsättningar för tillväxt och gör det möjligt för Brenderup att ta sig an nya varumärken och marknader med en och samma plattformslösning. Även om Sitecore-lösningen i dagsläget fokuserar på handel och då främst B2B, erbjuder plattformen spännande möjligheter vad gäller kunddialog och digital marknadskommunikation. För Consid, som besitter högsta partnernivå hos Sitecore, är detta ett initialt steg i en längre process, där man för varje lansering arbetar proaktivt med förvaltning.

Läs mer om hur vi gick tillväga ​här.

peter.hellgren@consid.se