Consid optimerar norsk friluftsjättes digitala närvaro

Consid inledde i våras ett samarbete med Bergans med det långsiktiga målet att utveckla företagets digitala närvaro och affärsbidrag. I ett första framgångsrikt projekt satsades på visuella förändringar för att optimera användarupplevelsen i främst mobilen. Detta har lett till ökad försäljning på 421% och ökad konvertering på 300% under augusti månad jämfört med samma period föregående år.

9 oktober 2018

Consid inledde i våras ett samarbete med norska Bergans – en av de ledande aktörerna i Norden inom friluftsutrustning med över 100 år i branschen. Partnerna signerade ett ramavtal för att långsiktigt satsa på ett tätt samarbete där Consid ska bistå företaget med kompetens och kunskap för att optimera dess digitala närvaro. Peter Hellgren, vd på Consid, är förväntansfull över att inleda samarbetet med den norska friluftutrustningstillverkaren.

– Det är jätteroligt att få samarbeta med ett så pass spännande varumärke, som dessutom bedriver sin primära verksamhet utanför Sveriges landsgränser. Vi ser mycket fram emot att samarbeta med Bergans och är övertygade om att vi tillsammans kommer utveckla den digitala användarupplevelse som dagens konsumenter efterfrågar, menar Hellgren.

Initialt har samarbetet fokuserat på två delar: visuella förändringar med bättre användarupplevelse samt kraftig insats för förstärkning av SEO-optimering, i syfte att öka trafiken från en av Bergans största trafikkällor. En omfattande visuell förändring genomförts där målet varit optimerad användarupplevelse. Christopher Häggström, Interim Digital Director på Bergans, berättar mer:

– Sitecore är en avancerad Marketing Cloud-lösning som behöver viss nivå såväl internt som bland externa partners för att generera bra affärsvärde. Consid har överträffat förväntningarna, inte minst också i snabbhet från idé och önskemål till att vara igång med leveransprojekt. Internt på Bergans har resultatet av första projektet tagits emot mycket väl, motivationen har höjts till och med mer än vår markanta affärsförbättring tack vare investeringen vi tog med Consid, i samarbete med CIBER Norge AS.

Efter att Bergans nya sajt varit live under ett par månader har stora effekter uppmätts. Gustav Enocksson, försäljningsansvarig på Consid Göteborg, berättar vidare:

– Vi har kunnat erbjuda den specifika tekniska kompetens som krävs för utvecklande och underhåll av en digital marknadsföringsplattform som Sitecore, samtidigt som vår expertis inom digital marknadsföring, digitala affärer och kommunikation kommit väl tillhanda. Under de månader som Bergans nya sajt nu varit live har väldigt positiva resultat uppmätts. Bland annat har en ökad försäljning på 421% och en ökad konvertering på 300% under augusti månad jämfört med samma period föregående år uppmätts, berättar Enocksson.

Dela pressreleasen på
Bild på Joakim Andersson

Joakim Andersson

Marknadskoordinator (Presskontakt)
Bild på Gustav Enocksson

Gustav Enocksson

Försäljningsansvarig Consid Göteborg