Digitala influencer-podden #37: Maryam Ghahremani, Bambuser

Hur ser framtiden för livevideo och e-handel ut? Varför ökar man så väl konverteringar som engagemang med livesändningar? Hur stor är denna trend egentligen i världen? Och varför kopierar väst Asien nu för tiden och inte tvärtom? Dessa frågor, och mycket annat, reds ut när är Maryam Ghahremani, vd på livevideobolaget Bambuser, gästar avsnitt 37 av Digitala influencer-podden!

21 november 2019

Lyssna direkt i din poddspelare

   

Vem är MARYAM GHAHREMANI?

Maryam Ghahremani är vd:n som började sin karriär med en examen inom företagsekonomi samtidigt som hon startade upp sitt första bolag. Därefter har hon bland annat hunnit med att vara marknadschef på Make Up Store, Business Director på Aftonbladet och Business Unit Director på Schibstedt, Country Manager på Acast. Från och med mars 2018 är hon vd på livevideobolaget Bambuser som, med hjälp av modern teknik, gör livestreaming till liveshopping.

”Det vi bygger just nu kommer vara commodity framöver. Vi är först i hela västvärlden med den här typen av lösning. Företag som Amazon och Google hade inte investerat i det här om det inte vore framtidens teknik.” – Maryam Ghahremani


I mötet med Maryam diskuteras bland annat liveshopping-trenden som årligen får 425 miljoner kineser engagerade på nätet, hur liveshopping inte bara kan användas inom retail och beauty och varför västvärlden idag kopierar Kina och inte tvärtom, som det sett ut tidigare. Hur ser Maryam på framtiden för livevideo och e-handel? Varför ökar man så väl konverteringar som engagemang med livesändningar? Få svar på dessa frågor och mycket annat i avsnitt 37 av Digitala influencer-podden! Trevlig lyssning!

Höjdpunkter från avsnittet:

[00:40] - Välkommen till podden Maryam! Vi börjar med att prata om Maryams karriär från att ha jobbat på Rix FM till att bli VD för Bambuser.

[03:00] - Vad gör en VD på Bambuser? Maryam berättar om hur ett mindre företag skiljer sig från ett stort företag. 

[04:25] - Maryam om sitt jobb på Aftonbladet och hur man kan göra för att skapa en ny arbetsroll på ett redan etablerat företag.

[07:25] - Här berättar Maryam om sin tid som Country Manager på poddapplikationen Acast och hur man skalar ett bolag på rätt sätt.

[10:25] - Maryam om sin tid på sociala applikationen Left or Right och hur det är att ta ansvar över ett helt företag.

[15:00] - Hur söker man investeringskapital idag? Maryam berättar, baserat på sina erfarenheter, vart och vilka man ska vända sig till för att landa hållbart kapital.

[19:55] - Vad är en digital influencer för Maryam Ghahremani?

[21:15] - Vad gör Maryam på fritiden?

[22:30] - Maryam berättar om Bambuser och varför live-streaming är så eftertraktat i dagens medielandskap. 

[28:45] - Hur är det att vara VD på ett mindre börsnoterat bolag? Maryam berättar om ansvar, press och vikten i att vara snabbfotad. 

[30:40] - Maryam om att bli headhuntad till ett krisbolag och vända bolaget till en framgångssaga. 

[35:50] - Här pratar vi om den nya generationens konsumtionsbeteenden och hur man som varumärke ska tänka kring samtidens marknadsföring. 

[39:30] - Maryam om de nya geografiska stormakterna och hur tiderna förändras. 

[41:55] - Varför live-streaming? Maryam förklarar varför live-streaming är så effektivt och hur du skapar en bättre relation med dina kunder.

[48:30] - Vi spanar framtidens sociala medier-trender och spekulerar om varför vissa applikationer lyckas bättre än andra.

[50:40] - Maryam om samtidens kompetensbrist och hur vi ska göra för att skapa ett hållbart digitalt samhälle i framtiden.

[53:05] - Hur kan vi skapa en mer jämlik IT-bransch? Maryam ger sina bästa tips.

[56:25] - Maryam ger sina bästa råd till framtida studenter och yrkesverksamma. 

Läs mer om Digitala influencer-podden och ta del av samtliga avsnitt här.

Dela blogpost på
Bild på Joakim Andersson

Joakim Andersson

Content Manager