Digitala influencer-podden avsnitt 14: Jan Gulliksen, KTH

I 14:e avsnittet av Digitala influencer-podden samtalar Consids vd Peter Hellgren och Jan ”Gulan” Gulliksen, professor och vice rektor för digitalisering på KTH, bland annat om Jans forskning inom människa-datorinteraktion, hur digitaliseringen skiljer sig från datoriseringen, hur det digitala Sverige står sig internationellt och vikten av livslångt lärande.

21 mars 2019

Jan ”Gulan” Gulliksen är KTH-professorn som forskar inom människa-datorinterkation, användbarhet, tillgänglighet och användarcentrerad systemdesign parallellt med sin roll som vice rektor för digitalisering universitetet. Han har tidigare varit ordförande i Digitaliseringskommissionen, sitter idag med som en av tio ledamöter i Digitaliseringsrådet och är vad EU-kommissionen kallar en Digital Champion – en, av Sverige utsedd, expert inom digitalisering som ska hjälpa landet bli mer digitalt och främja delaktighet, kompetens och utveckling av informationssamhället.

I mötet med Gulan diskuteras bland annat hur det forskas kring interaktionen mellan dator och människa, vad skillnaden mellan 90-talets datorisering och dagens digitalisering är, hur Sverige som land står sig internationellt, vikten av livslångt lärande och hur vi ska främja jämställdhet och motverka kompetensbristen inom IT.

Läs mer om podden och dess syfte.

Content Manager