Här är vinnarna av Sveriges första e-sportshackathon!

Igår kväll samlades över 180 utvecklare från hela Sverige för att knäcka koden i the Considition – ett rikstäckande onlinehackathon initierat av IT-konsultförtaget Consid. Deltagarna ställdes inför en banbrytande e-sportsupplevelse där uppdraget var att programmera en AI som på egen hand skulle ta sig hela vägen från Sverige till Dubai. ”Vi satte Sveriges utvecklare på spel och presenterar nu fem profiler med Sveriges kanske vassaste kompetens inom problemlösning”, säger Fredrik Ek, utvecklare av the Considition.

9 november 2017

Igår kväll samlades över 180 utvecklare från hela Sverige framför datorn när tävlingen the Considition gick av stapeln, ett av Consid initierat projekt för att ta e-sporten till utvecklarna. Idag presenteras vinnarna som inte bara vunnit första platserna i höstens viktigaste hackathon, utan också en resa till Dubai.

Consids kontor stod öppna runtom i landet där utvalda deltagare fick hacka under kvällen, där man också kunde följa deltagarna från Sveriges alla hörn live på TV-skärmarna. Företaget själva kallar detta framtidens e-sport då de menar att vi kommer se mer av programmerade botar som tävlar i ens ställe framåt. Fredrik Ek, utvecklare av spelet är nöjd över gårkvällen:

– Deltagarna ställdes inför en tuff utmaning där uppdraget var att programmera en AI som på egen hand skulle välja den mest optimerade lösningen från Sverige till Dubai i relation till miljöutsläpp och snabbast tid – en uppgift med oändliga lösningar som därför krävde artificiell intelligens. Vi satte Sveriges utvecklare på spel och presenterar nu fem profiler med Sveriges kanske vassaste kompetens inom problemlösning.

Vinnarna av the considition

Det var jämt i toppen, men vid 22.00 stod tre vinnare klara. Första plats togs hem av Sebastian Westing och Carl Lundin från Sogeti i Sundsvall, Janina Eriksson Bergström, Consid Örebro, tog själv hem andra platsen och tredje pallplats gick till Filip Granqvist och Oskar Holmberg, studenter på Chalmers University of Technology i Göteborg. Sebastian och Carl berättar här om gårkvällens upplevelser:

”Resan är målet" i dubbel bemärkelse, därför uppskattade vi både förberedelser inför och själva tävlingen. Gårkvällen var super adrenalinfylld och rolig! Vi kom väl förberedda och var grymt motiverade och vann tack vare en stor vilja och en gnutta tur.

Nu väntar en långweekend till Dubai för samtliga vinnare där de bland annat får uppleva en annorlunda arbetsdag i ett popup office ute i öknen. Tävlingen kommer åter nästa år och kommer då cirkulera kring en för perioden aktuell teknik. Consid släpper platserna till The Considition 2018 i augusti nästa år.

Bild på Fredrik Ek

Fredrik Ek