IT-företaget Consid anordnar jämställdhetskväll tillsammans med Saab i Linköping

Endast 20% av IT-branschens verksamma är kvinnor. Samtidigt står vi inför ett scenario där vi 2030 kommer sakna 100 000 yrkesutbildade inom IT. Man kan välja att blunda för detta faktum eller så kan man, som Consid, bestämma sig för att utmana statistiken och aktivt arbeta för att motverka dessa tragiska siffror.

9 oktober 2019

Med detta nämnt anordnas nu en nätverkskväll, idag den 9 oktober på Linköpings Konsert och Kongress, där dessa frågor diskuteras. Kvällen går under namnet Early Night Gala och syftar till att skapa en mötesplats för alla generationers kvinnor. Målet är att främja och lyfta olika kvinnor inom IT & tech. Kvällens tema och huvudfrågeställning handlar om hur vi bygger ett socialt hållerbart samhälle där It-branschen på sikt utgörs av en 50/50-fördelning mellan kvinnor och män.

- För att kunna utmana denna dystra statistik behövs det starka och konkreta åtgärder. Vi kan inte göra allt men vi kan bidra till att frågan lyfts och skapa mötesplatser där jämställdhet inom IT diskuteras. Ett exempel på detta är lyfta kvinnliga ledare som går före inom techbranschen. Så många saker här i livet handlar om förebilder och vi tror att en av nycklarna till ett ökat intresset hos kvinnor för IT-frågor är just detta – att lyfta fram förebilder som andra kvinnor kan se upp till och ta rygg på.

Nätverkskvällen anordnas av Consids jämställdhetsplattform Q Rendezvous tillsammans med Saabs kvinnliga nätverk Athena. Sara Eriksson som är ordförande för Athena kommenterar eventet såhär;

- Vi är mycket stolta över att vi, genom Athena, kan driva jämställdhetsfrågan framåt. Vi ser fram emot en inspirerande kväll där vi tillsammans med Consid får möjlighet att samla så många spännande kvinnor i ett och samma rum. Där vi får möjlighet att samtala, bygga nya relationer och tillsammans blicka fram emot en mer jämställd värld, säger Sara Eriksson.

Under kvällens gång kommer en paneldebatt äga rum där olika kvinnor från branschen är representerade. Där i bland Linköpingsprofilen Maria Paavola som startat initiativet ”Teknikkvinnor” som syftar till att inspirerar kvinnor inom tech. Under paneldebattens gång kommer det även finnas möjlighet för alla som besöker eventet att ställa frågor till panelen.

Bild på Therese Eriksson

Therese Eriksson