Jämställdhetsplattformen Q Rendezvous etableras i Örebro

Bristen på kvinnor inom IT och Tech är ett faktum, endast 20 procent av alla ingenjörer och yrkesutbildade inom branschen är kvinnor. Därför startade Consid, ett av landets främsta IT-konsultbolag, jämställdhetsplattformen Q Rendezvous - ett forum där kvinnor i branschen kan mötas, byta erfarenheter och få kunskap kring vissa specifika ämnen. Nu etableras plattformen även i Örebro.

20 maj 2019

Behovet av IT och digitalisering i organisationer runt om i landet har ökat markant de senaste åren. Så mycket att det beräknas saknas 100 000 ingenjörer och branschspecifikt kunniga år 2030. Ändå är avsaknaden av kvinnor på IT-utbildningar och IT/tech-företag stor – endast 20 procent av alla yrkeskunniga i branschen är kvinnor. För att förändra detta har IT-konsultbolaget Consid etablerat jämställdhetsplattformen Q Rendezvous som finns på nästan samtliga av de 18 orter där Consid är verksamma.

– Initiativet Q Rendezvous är otroligt viktigt för oss, det har blivit ett forum och en plats för förändring där kvinnor möts och dela erfarenheter. Intresset för plattformen har varit stort och bara i år haft flera lyckade event med både Saab, Kriminalvården och SPP där det sistnämnda hade temat jämställda pensioner, säger Therese Eriksson, nationellt ansvarig för Q Rendezvous.

Den 23 maj kommer ett femtiotal kvinnor ses på Stora hotellet i centrala Örebro för mingel och middag under temat ”Sharing is caring” med målet att nätverka och dela med sig av sina erfarenheter. På plats kommer flera kvinnor tala, bland annat retorikexperten Klara Hägerstam och landets största bloggare inom IT – Teknifik.

Bild på Therese Eriksson

Therese Eriksson