Paradigm bakom utvecklingen av Wallenstams nya ikoniska logotyp ”myran”

Fastighetsbolaget Wallenstam har länge satt sin prägel på storstäder som Göteborg och Stockholm. Idag utvecklar de ständigt nya typer av boenden, kommersiella lokaler och allt fler tjänster. Detta vill man nu spegla i hur man ser ut och upplevs i sitt grafiska uttryck. Paradigm, som är en del av IT-bolaget Consids strategiska erbjudande, fick i uppdrag att göra om den visuella identiteten och uppdatera logotypen – den ikoniska myran.

22 november 2019

Myran som symbol har varit en självklar del av Wallenstams logotyp och varumärke sedan 1950-talet och symboliserar bland annat samarbete, uthållighet, styrka och konsten att bygga flerfamiljshus på noga utvalda ställen. Egenskaper som värdesätts högt inom bolaget.

– Att få Wallenstam som kund är förstås ett riktigt privilegium. Det är ett företag där tradition möter ett starkt innovativt driv, vilket ger grund för en intressant visuell spännvidd. Samtidigt finns det tydliga värderingar i företaget vilka varit viktiga ledstjärnor för oss i vårt designarbete. Och självklart är det med stor respekt som vi närmat oss uppgiften att göra om en så välkänd symbol som myran, säger Cecilia Hellichius, kundansvarig på Paradigm.

Den nya logotypen finns i två olika versioner och kombineras med färger i djupa kulörer och accentfärger. Den nya färgpaletten är inspirerad av den livfulla, pulserande stad som Wallenstam är med och utvecklar.

– Färgpaletten är baserad på kontrasterna mellan inne och ute; det varma, ombonade hemmet och omgivningens grönska och gator. Lugn möter energi. Vi har också försökt fånga och återge bredden i Wallenstam, från det exklusiva och klassiska till det naturnära, berättar Moa Brimse, Art Director på Paradigm

Avslutningsvis berättar Hanna Hellqvist, grafisk formgivare och illustratör på Paradigm, om tankarna bakom det grafiska arbetet;

– Det var viktigt för oss att myran skulle fortsätta kännas familjär, men med mer energi. Vi ville behålla lekfullheten, men i en mer sofistikerad och elegant form. Animationen av logotypen blir ytterligare ett uttryck för att förmedla ständig rörelse och kreativitet.

Läs mer på www.pdgm.se eller www.wallenstam.se

Dela pressreleasen på
Bild på Therese Eriksson

Therese Eriksson

Tf. varumärkesansvarig