IT-bolaget väljer att stänga ner sina sociala kanaler under julledigheten – vill uppmuntra till skärmtidsbalans

Nu väljer IT-jätten Consid AB att symboliskt släcka ner sina digitala kanaler under julledigheten och uppmuntra alla anställda att ”Disconnect to Reconnect”. Skärmarna har minst sagt revolutionerat hela vårt sätt att leva och nya studier menar på att vi spenderar mer än en tredjedel av vår vakna tid med våra smartphones. Peter Hellgren, VD på Consid AB, menar på att skärmtidsbalans aldrig varit viktigare.

20 december 2019

Idag cirkulerar våra liv allt mer runt omkring våra skärmar. I snitt plockar vi upp dem 150 gånger per dag. Vi vaknar med dem, spenderar större delen av dagen med dem för att sedan avsluta kvällen med dem. Tack vare dem är våra liv mer effektiva, spontana och händelserika. Vi har möjlighet att, samtidigt som vi faktiskt upplever något, dela med oss utav det till människor som inte är där i det verkliga livet. Ja, det går att konstatera att sociala medier och den digitala utvecklingen minst sagt har revolutionerat hela vår värld och hur vi idag lever våra liv. Men ingen har nog heller missat att sociala medier har en baksida då det finns stora samband mellan smartphones och stress. Med andra ord är vikten av skärmtidsbalans mer avgörande än någonsin.

– Vår verksamhetsgrund är byggd utifrådigitaliseringen och vi brinner för att driva denna fråga framåt. Vi tror dock, precis som med allt annat, att balans är jätteviktigt. Idag ser vi stora samband mellan just smartphones och stress och vi vill med detta initiativ lyfta frågan kring digital balans, säger Peter Hellgren, VD och grundare för Consid AB.

Peter fortsätter;

– Idag anser upp till 50% av den yngre generationen att deras skärmtid och medieanvändning har negativa och problematiska effekter på övriga förpliktelser så som exempelvis läxor. Det äotroligt viktigt att det finns samhällsaktörer som visar på ett mer balanserat digitalt förhållningssätt och vi väljer därför att symboliskt släcka ner alla våra sociala medier och kanaler under julledigheten. Vi vill uppmuntra våra medarbetare att lägga mobilen på hyllan och njuta av julgemenskapensamla energi samt inspiration och komma utvilade inför nästa år. Vi tror att mindre skärmtid kan leda till mer julefrid, avslutar Peter.

Ta del av kampanjfilmen nedan:

Bild på Therese Eriksson

Therese Eriksson