Brandtomten

Räddningstjänsten Östra Götaland gav oss uppdraget att ta fram en kampanj som skulle göra människor medvetna om brandrisken kring jul, men också om hur enkelt det är att faktiskt minska den. Ta del om storyn bakom kampanjen Brandtomten!

Bakgrund

Levande, bortglömda ljus som glimrar i träljusstakar och snustorra granar på armlängds avstånd från öppna spisen. Julen är mysig, men ack så brandfarlig. Räddningstjänsten Östra Götaland gav oss uppdraget att ta fram en kampanj som skulle göra människor medvetna om brandrisken kring jul, men också om hur enkelt det är att faktiskt minska den. 

Lösning

Folk lyssnar på kändisar, och vem är julens största kändis, frågade vi oss? Tomten såklart. Utifrån det skapade vi karaktären Brandtomten, en brandgul tomte helt fokuserad på att brandsäkra människors hem. Vi tog fram en kampanjplattform och en kampanjwebb där människor kunde tipsa Brandtomten om vilka han skulle besöka och skänka gratis brandvarnare och brandfiltar till. I kampanjen tog vi även fram informationsmaterial kring brandrisker, och dekorerade en speciell Brandtomtebil som tomten kunde göra sina hembesök i. I kampanjen ingick även en instagramtävling där bästa fotot på Brandtomten vann en designbrandsläckare. För att skapa uppmärksamhet kring Brandtomten arbetade vi fokuserat i sociala medier, samt med PR.

Resultat

Brandtomten blev en succé. Under kampanjperioden 1-23 december skickade närmare 1000 personer Brandtomten på uppdrag. Av dessa hann han med ca 300 hembesök i RTÖGs verksamhetsområde Norrköping, Linköping, Söderköping, Valdemarsvik och Åtvidaberg. På Facebook uppnådde vi en räckvidd på ca 600 000 personer och kampanjwebben hade ca 6000 visningar. Genom PR-arbete fick Brandtomten även stor uppmärksamhet i media, bland annat artiklar i Corren, NT och inslag i P4.