Dole

Vi träffade Dole för första gången 2014. De ville ha hjälp att utveckla en ny responsiv och flexibel webbplats som möjliggör publicering i flera kanaler och en bättre bildhantering. Läs mer om hur vi gick tillväga för att hjälpa dem med detta!

Om Dole

Dole förser svensk dagligvaruhandel med färsk frukt, blommor, bananer och färdigskuren sallad. I Sverige finns Dole representerat av fyra olika bolag – Banan-Kompaniet, Dole Fresh Cuts, Saba Blommor AB samt Saba Logistics AB. Tillsammans har dessa bolag ett brett sortiment av frukt, blommor, bananer och färdigskuren sallad. Dole bedriver verksamhet i hela Sverige, med totalt omkring 500 medarbetare.

Utmaningen

Dole har under en lång tid för många associerats med bananer. I samband med att de ville utveckla sin webbplats ville de tvätta bort denna stämpel, genom att på ett mer strukturerat sätt visa på sitt samlade erbjudande och uppfattas som en samlad avsändare istället för flera olika.

Uppdraget

Dole ville ha en ny responsiv och flexibel webbplats som skulle möjliggöra publicering i flera kanaler samt en bättre bildhantering. De ville också jobba mer med sociala medier samt ha bättre sökfunktioner för recept och produkter på sin sajt. Man ville underlätta SEO-arbetet, samtidigt som en migrering av befintligt innehåll i en ny sidstruktur och en uppgradering från Episerver 5 till Episerver 8 skulle ske.

Lösningen

Projektet inleddes med en analys av Doles gamla sajt, som byggde på Episerver 5. Under en workshop sattes olika krav för webbplatsen upp, där man specificerade att sajten behövde bli mer flexibel och att sajtens sidor behövde struktureras upp. Dole ville också få till en bättre hantering av sina produkter och sälja dessa på ett bättre sätt, samtidigt som man ville kunna pusha ut recept kopplade till sina produkter. Man insåg också att man behövde ha en mer avancerad bildhantering, en mer avancerad sökfunktion, bättre sökordsoptimering och responsiv design. Utöver detta ville man arbeta mer aktivt med sociala medier.

När kraven för sajten hade satts upp påbörjade vi designarbetet. I detta gjordes sajtens informationsstruktur om, vi arbetade med interaktionsdesign och arbetade med webbdesign. I detta arbete togs även en teknisk specifikation för sajten fram, vilken sedan sattes i händerna på de av våra utvecklare som skulle bygga sajten.

Efter designarbetet påbörjades själva produktionen av sajten. En helt ny sajt togs fram, men informationen från den gamla sajten lästes in i den nya. Detta blev till mångt och mycket ett automatiskt jobb, men vissa delar fick Dole själva arbeta sig igenom manuellt.

I samband med leveransen av den nya sajten genomfördes en utbildning med webbredaktörerna, som också gjorde en acceptanstest för det som vi hade levererat. Utifrån denna test inkom önskemål om några smärre justeringar. Sedan installerades sajten i Doles it-miljö.

– Samarbetet med Consid fungerade väl från början. De visste att vi hade krav på snabb leverans och kunde leva upp till detta genom att avsätta korrekta resurser, både kvalitet och kvantitet. Inledande workshops hölls i Helsingborg. Efter detta skedde det mesta arbetet på distans men täta telefonavstämningar gjorde att vi kunde gå i mål utan några större förseningar.

Anette Dremo, produkt- och marknadschef Dole

Resultatet

Resultatet av projektet blev mycket bra. Vi har tagit fram en responsiv, flexibel sajt som Dole själva kan skapa startsidor och ingångssidor på, vilka de sedan själva kan ändra och ändra ordning på på ett smidigt sätt. Sökfunktionen för produkter och recept fungerar smidigt, precis som den sociala medier-funktion som gör att Dole automatiskt kan publicera innehåll i sina sociala medier i samband med att de postar innehåll på sajten. Sajten är också väl sökordsoptimerad, vilket gör att deras recept hamnar långt upp i söklistan i olika sökmotorer – detta tack vare de taggar, kategorier och den metadata som redaktörerna för sajten arbetar med.

– Vi har genomfört ett mycket stimulerande och utmanande projekt för Dole med ett projektteam distribuerat över fyra städer. Men med hjälp av en engagerad kund och roliga och intressanta tekniska lösningar lyckades vi leverera en ny, fräsch webbplats på mycket kort tid.

Erik Zetterström, projektledare på Consid