Gothenburg Startup Hack

Två av våra kollegor i Göteborg deltog i tävlingen Gothenburg Startup Hack, en del av Gbg Tech Week. Deras bidrag i tävlingen, som vann pris, var en applikation för digital turism, som låter användaren göra extremt verklighetstrogna resor i virtuella miljöer - vart du än vill! Läs vinnarnas berättelse om uppdraget nedan.

Utmaningen

Tävlingen gick ut på att, under 10 timmar, utveckla en app av något slag som skulle kunna utgöra grunden till ett framgångsrikt startup företag. Det vill säga en väl genomtänkt app som använder det senaste teknikerna/APIerna/verktygen med bra UX och kanske framförallt en bra affärsidé.

Uppdraget

Det hela började med att man fick skicka in en idé på ungefär vad man ville göra, vilka tekniker man ville använda etc. Vi var sedan ett av de cirka 25 lag som fick sin idé godkänd och därmed fick komma på själva tävlingen.

Vår idé var baserad på digital turism och gick ut på att man sätter ut ett antal noder på en karta (google maps), på platser som man vill besöka. Appen kommer sedan generera en väg som går från den första noden, till den sista. Man skulle sedan hamna i en virtuell miljö som är identisk med verkligheten och appen skulle ta användaren från den första noden till den sista enligt den sträcka som genererats tidigare. Användaren skulle då få upplevelsen av att man sitter i en liten flygfarkost och åker mellan start- och slut nod medan man ser allting runtomkring sig som om man vore på den aktuella platsen i verkligheten. För att förstärka känslan av att man faktiskt var på den aktuella platsen ville vi att man skulle kunna se sin omgivning enbart genom att vrida på huvudet – tilta enheten som appen körs på. Enheten som tanken är att appen skulle köras på är en Oculus rift, men den kommer funka på alla enheter som har en accelerometer.

Lösningen

Vi implementerade appen enligt ovan som en webbapp helt i javascript med hjälp av ett antal APIer/bibliotek:

  • Google Maps Street View API – Låter en använda kartdata och en del funktionalitet som liknar Google Maps Street View.
  • Three.js och WebGL – Låter en använda och hjälper till med 3d rendering i webbläsaren.
  • Hyperlapse.js – Hjälper till med beräkning av sträckan, samt rörelsen i den virtuella miljön
  • Full-Tilt.js – Låter en hämta input från enhetens accelerometer

Appen innehåller två vyer. En för att navigera i en virtuell verklighet som är identisk med verkligheten (google street view), med hjälp av en enhet med accelerometer. Och den andra för att ”bygga sin egen roadtrip”, samt att resa runt och kolla på saker som om man faktiskt vore på plats.

Resultatet

Resultat blev mycket bättre än förväntat där allt som vi ville åstadkomma med idén faktiskt fungerade och vi lyckades implementera det under de 10 timmar som fanns till förfogande. Applikationen fungerar på alla enheter som har en accelerometer, men upplevelsen blir bäst på en Oculus Rift. Till potentiella användningsområden finns möjlighet till verklighetstrogna virtuella resor för personer som av olika anledningar inte kan resa annars, marknadsföring för städer, kommuner, länder och resebyråer i största allmänhet, med mer.

Se en demo på applikationen här.