Norrköpings kommun - #iNorrköping

Norrköpings Kommun kände att det saknades ett tydligt inflyttarkoncept och en ”bild av kommunen” som de kan visa upp för besökare eller som folk funderar på att flytta till kommunen. Man ville snabbt och effektivt ta fram en visuell bild av kommunen från invånarnas och besökarens perspektiv som kan användas långsiktigt i olika sammanhang. Resultatet blev kampanjen #iNorrköping, som vi tillsammans med kommunen tog fram. Ta del av storyn bakom kampanjen!

Utmaning

Norrköpings Kommun kände att det saknades ett tydligt inflyttarkoncept och en ”bild av kommunen” som de kan visa upp för besökare eller som folk funderar på att flytta till kommunen. Man ville snabbt och effektivt ta fram en visuell bild av kommunen från invånarnas och besökarens perspektiv som kan användas långsiktigt i olika sammanhang.

Lösning

Målet för kampanjen blev att engagera norrköpingsbor att bidra med sina egna bilder. I kampanjen #iNorrköping uppmanade vi dem att hashtagga sina bilder med nämnda hashtag och visa sin bild av livet i kommunen. Kampanjen ramades in i ett grafiskt koncept som inspirerade till eget fotograferande. Vi utformade även en fototävling som ytterligare skulle sporra människor att delta. Navet i kampanjen blev den Consid Communication-utvecklade sajten inorrkoping.se där alla taggade bilder samlades, samt speciella gästinstagrammare beskrev sitt liv i Norrköping. 

Resultat

Kampanjen har haft fantastiska resultat. I början av 2015 hade mer än 9000 bilder taggats med #iNorrköping. Fototävlingen hade också ett stort antal deltagare. Det är ingen överdrift att säga att Norrköpings kommun framöver kommer kunna visa upp ett rikt bildmaterial. Kampanjen blev också mycket uppmärksammad i sig självt.