Strömsholmen/Kaller

Strömsholmen var när vi kom i kontakt med dem i en situation där de behövde renodla sina digitala satsningar och ta ett omtag kring sina digitala marknadsföringsverktyg. Vårt uppdrag inleddes med en förstudie som mynnade ut i beslut om att vi skulle skapa en modern produktorienterad webblösning för att i större utsträckning kunna erbjuda deras kunder ett ännu bättre stöd. Ta del av hela storyn om projektet här!

Om Strömsholmen

Strömsholmen AB i Tranås utvecklar, tillverkar och marknadsför KALLER gasfjädrar och gashydrauliska system för pressverktyg och tunga terränggående fordon. Deras varumärke är sedan många år världsledande.  Företaget har varit i branschen sedan 1876 och utvecklat och förfinat denna teknik sedan 1983. KALLER har egen tillverkning och montering i både Sverige och Nordamerika.

Utmaningen

Strömsholmen var när vi kom i kontakt med dem i en situation där de behövde renodla sina digitala satsningar och ta ett omtag kring sina digitala marknadsföringsverktyg, som då var väldigt spridd. Företaget hade en föråldrad webbplats för varumärket KALLER, kaller.com, utan en tydlig produktorientering.

Uppdraget

Vårt uppdrag inleddes med en förstudie där vi tillsammans med Strömsholmen tog fram en digital roadmap vars syfte var att synliggöra behov och möjligheter för de kommande åren samt identifiera framtida möjligheter och effekter för verksamhetens digitala närvaro. Förstudien mynnade ut i beslut om att vi skulle skapa en modern produktorienterad webblösning för att i större utsträckning kunna erbjuda deras kunder ett ännu bättre stöd. 

Lösningen

Vi ersatte den befintliga webbplattformen och utvecklade den nya webbplatsen i Episerver. För att kunna skapa den produktorienterade lösningen användes Episerver Commerce som integrerades med inRiver PIM, varifrån produktinformationen hämtades.

Det agila projektet kom att bli omfattande, vilket krävde att det genomfördes i olika etapper för att organisationen skulle ha chans att hänga med i utvecklingen. I arbetet tog vi hänsyn till intern och extern effektivitet, det historiska arvet, tillgänglighet, informationskvalitet och framtida krav. 

Resultatet

Projektet resulterade i en helt ny webblösning för kaller.com, med Episerver version 10 som webbpubliceringsverktyg och inRiver version 6 som PIM-system. Den nya webbplatsen har tagits emot mycket väl av Strömsholmen och deras kunder, inte minst tack vare sajtens produktorienterade struktur och de stora förbättrade sökmöjligheterna att hitta rätt produktinformation.

– Vi har med Consids hjälp byggt en plattform från vilken vi kan utvecklas vidare och erbjuda våra kunder det enklaste sättet att få den information de söker, ”Ease of doing business”.

Johan Björndal, sälj- och marknadschef på Strömsholmen.