Trend House

Trend House var när vi kom i kontakt med dem i ett läge där de ville expandera, men inte i form av fysiska butiker. Istället valde de att lägga hela sin marknadsföringsbudget på att med vår hjälp sökoptimera sin sajt och arbeta med Google Adwords. Resultatet? Enastående. Ta del av hela storyn här!

Om Trend House

Trend House är ett modevaruhus som funnits sedan 1989. Utöver sin e-handel har de fysiska butiker i Värnamo, Älmhult, Växjö och Falkenberg. Med kända modevarumärken förser de sina kunder med de senaste trenderna dygnet runt. 

Utmaningen

Trend House var i ett läge där de var redo att expandera, men inte ville göra det i form av fysiska butiker sett till den tid och kostnad som är förknippad med detta. De såg det som ett kostnadseffektivt alternativ att expandera genom att starta en webbshop, trendhouse.se, genom vilken de skulle ha förutsättningar att nå hela Sverige och norden. De tog hjälp av en mediebyrå för att bygga webbshopen och drog igång sin verksamhet online.

Uppdraget

Efter att Trend Houses webbshop varit igång i ett års tid kom vi i kontakt med dem och började diskutera möjligheterna till att samarbeta. De beslutade att lägga hela sin årliga marknadsföringsbudget på att ta hjälp av oss för att dels sökmotoroptimera sajten, dels köpa trafik via Google Adwords. Vårt uppdrag blev att få fart på webbshopen genom att hjälpa bolaget att implementera detta för sajten.

Lösningen

Trend Houses sajt sökmotoroptimerades av Consids SEO-experter, som varje månad skickar en rapport till Trend House där positioner på Googles organiska lista och nyckeltal från Google Analytics lyfts upp. Rapporten innehåller även en analysdel som lyfter och tolkar relevant data och förslag på förbättringar som Trend House kan göra. Genom rapporten kan Trend House följa upp sina nyckeltal över tid och få en bättre insikt i vart deras försäljning kommer ifrån och hur de kan förbättra konverteringen på webbplatsen. Relevant trafik från Google köptes via Google Adwords.

Resultatet

Trend Houses försäljning via webbshopen har tack vare det arbete som utförts kring dess sökmotoroptimering och trafiken från Google Adwords ökat lavinartat. Majoriteten av köpen sker från Stockholm och andra orter som man tidigare inte nått ut till. Antalet besökare på sajten har ökat med 300%, och omsättningen ökar med omkring 500% per vecka jämfört med föregående år. Efter bara en månad omsatte Trend House mer än hela investeringen man gjorde när man tog hjälp av Consid.

– Med utgångspunkt i att e-handeln fortsätter öka kraftigt i Sverige och att kunderna förväntar sig en relevant upplevelse så är analys, mätning och optimering viktigare än någonsin för att maximera effekten av digital marknadsföring. Nyckeln till framgång är kontinuitet och ett insiktsdrivet angreppssätt som säkerställer nytta, konvertering och därmed ökar värdet av varje digital investering. 

Patrik Zenno, affärsområdeschef Consid Interactive.

– Att ta hjälp av Consid var initialt en stor investering för ett företag i vår storlek, men vi omsätter nu mer än hela investeringen totalt på bara en månad och har tagit en helt annan position på marknaden. Vi hade inte vart där vi är idag om vi inte vågat satsa ordentligt på att öka vår synlighet nationellt.

Carl Schrewelius, marknadschef på Trend House. 

Vill du veta mer om vad vi kan hjälpa till med om när det kommer till SEO? Tveka inte att kontakta Patrik Zenno, ansvarig för vårt affärsområde Interactive, på patrik.zenno@consid.se eller 0707-70 63 73.