Green Cargo

Ett nytt intranät där effektivisering av det dagliga arbetet samt delaktighet och dialog kollegor emellan står i fokus – det är vad Green Cargo, tillsammans med oss ville uppnå i vårt senaste projekt. Kika in resultatet här!


UTMANINGEN

I starten av projektet tillsammans med Green Cargo fanns ett viktigt mål – att med hjälp av ett nytt intranät effektivisera och förenkla medarbetarnas vardag. Den stora utmaningen var att få med produktionspersonalen på tåget och se till så att intranätets funktioner gynnar dem. Detta för att personalen inte ska behöva bära med sig kilo-tunga pärmar i väskan varje dag – allt ska finnas ett knapptryck bort, i mobilen eller på en surfplatta. Då 80 % av Green Cargos medarbetare inte har en fast kontorsplats var den mobila aspekten i projektet oerhört viktig.

UPPDRAGET

Uppdraget gick ut på att man ville skapa ett kommunikationsnav där man samlar allt på ett ställe genom ett tillgängligt intranät för alla medarbetare. Man ville även skapa en naturlig kopplingen till de övriga systemen.

Vi har bistått med hjälp i såväl den övergripande strukturen och funktionaliteten till den grafiska utformningen, och tillsammans med Green Cargo har vi byggt det nya intranätet i plattformen Sitevision.

LÖSNINGEN

Lösningen vi levererade till Green Cargo hade stort fokus på mobilitet. Stora delar av deras medarbetare har nämligen mobila enheter som primär enhet att besöka intranätet med. Därför var det extra viktigt att vi tänkte på dessa användare i första hand.  

Då många av Green Cargos medarbetare även kan befinna sig på platser med dålig mottagning har vi tittat på hur vi kan optimera både design och kod för att minska laddningtiderna avsevärt. 

Startsidan och intranätets sidhuvud bygger mycket på personalisering utifrån vilken roll och behörigheter man har. Detta för att man som medarbetare enkelt ska kunna nå de verktyg eller den information man letar efter och för att minska ”bruset”. 

RESULTATET

I och med dennya plattformen finns möjlighet till sociala grupper. Istället för att använda mail har medarbetare börjat kommunicera med varandra i olika grupper och man delar nu dokument och olika händelser snabbt och smidigt på ett och samma ställe. Veronica Svahlin, kommunikatör på Green Cargo berättar om arbetet och det positiva resultatet: 

– Vi har haft förmånen att få jobba med ett oerhört kompetent team som varit lyhörda, engagerade och lösningsfokuserade. Vi har stött och blött många frågor för att komma fram till ett bra resultat och vi är väldigt nöjda med slutprodukten. Veronica fortsätter: 

– En viktig framgångsfaktor, och kanske den viktigaste är att vi avsatte tid för praktiskt arbete och genomgång av det nya systemet tillsammans med teamet på Consid. Detta för att se så att den struktur vi hade fungerar i längden. Här kollade vi av funktionaliteten för att se vilka funktioner och lösningar som fungerar bäst för just vårt bolag.

Med den nya plattformen kan nu Green Cargo utveckla och integrera andra lösningar i intranätet för att skapa ett ännu bättre verktyg i framtiden.

– Det har varit ett spännande projekt att sätta tänderna i och vi är mycket nöjda med samarbetet, berättar Alexander J Gustafsson, lösningsarkitekt på Consid. 

OM GREEN CARGO

Green Cargo är ett svenskt logistik- och godstransportföretag ägt av svenska staten. Med sina 1900 anställda, 360 lok och 5000 vagnar hjälper Green Cargo svenskt näringsliv att nå miljömålen. Deras transporter drivs med låg energiförbrukning eller förnybar energi, hela 94 % sker med eltåg. Green Cargo transporterar både råvaror och förädlade produkter till industrier både i Skandinavien och Europa.

VILL DU VETA MER?

Är du intresserad av vad Consid har att erbjuda inom ramarna för SiteVision och intranät? Kolla in vårt affärsområde Interactive!

Bild på Patrik Zenno

Patrik Zenno

Affärsområdeschef Consid Interactive